Schommelingen in bestaand beleid
Jaarschijven 2024-2025
De lasten stijgen in 2025 ten opzichte van 2024 met afgerond € 1,8 miljoen. De grootste verschillen (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:
- Lasten stijgen met € 1,1 miljoen rond grondexploitaties niet-bedrijventerreinen. Dit moet u uiteraard in relatie zien met de stijging van de baten. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
- Lasten stijgen met € 1,5 miljoen met betrekking tot grondexploitaties bedrijventerreinen. Dit kunt u uiteraard in relatie zien met de stijging van de baten. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
- Lasten stijgen met € 200.000 als gevolg van hogere lasten verkeer en vervoer,
- Lasten dalen met € 400.000 als gevolg van lagere lasten openbaar groen. Met name door hoge incidentele lasten voor watergangen voor het jaar 2024 die niet van toepassing zijn voor 2025,
- Lasten dalen met € 200.000 als gevolg van lagere lasten economische promotie. Met name door hoge incidentele lasten voor dijkversterking en toerisme voor het jaar 2024 die niet van toepassing zijn voor 2025,
- Lasten dalen met € 800.000 als gevolg van lagere lasten Jeugdhulp. Met name door de opgelegde te realiseren bezuiniging door het rijk vanaf 2025,
- Lasten stijgen met € 200.000 als gevolg van hogere lasten cultuurpresentatie, -productie en -participatie. Dit betreft met name de lasten vanwege het nieuwe MFC Dodewaard,
- Lasten stijgen met € 200.000 als gevolg van hogere lasten overige baten en lasten. Dit betreft met name de verhoging die aanwezig is in de stelpost beleidsvoornemens en de stelpost prijsstijging,
De baten stijgen in 2025 ten opzichte van 2024 met afgerond € 3,2 miljoen. De grootste verschillen (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:
- Baten stijgen met € 1,1 miljoen, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties niet zijnde de bedrijventerreinen,
- Baten stijgen met € 1,5 miljoen, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties zijnde de bedrijventerreinen,
- De baten stijgen met € 1,5 miljoen, waarvan de oorzaak ligt in een hogere algemene uitkering,
- Baten dalen met € 700.000 als gevolg van lagere onttrekkingen uit de reserves,
- Baten dalen met € 200.000, waarvan de oorzaak ligt in overige kleine ontwikkelingen.
Jaarschijven 2025-2026
De lasten dalen in 2026 ten opzichte van 2025 met afgerond € 2,8 miljoen. De grootste verschillen (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:
- Lasten dalen met € 1,3 miljoen rond grondexploitaties niet-bedrijventerreinen. Dit moet u uiteraard in relatie zien met de daling van de baten. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
- Lasten dalen met € 2,2 miljoen met betrekking tot grondexploitaties bedrijventerreinen. Dit kunt u uiteraard in relatie zien met de daling van de baten. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
- Lasten stijgen met € 400.000 als gevolg van hogere lasten onderwijshuisvesting, met name door het VCOG Kesteren,
- Lasten stijgen met € 100.000 als gevolg van hogere lasten sportaccommodaties, met name door hogere lasten voor de Verenigingshal Dodewaard als onderdeel van het MFC Dodewaard,
- Lasten stijgen met € 100.000 als gevolg van hogere lasten cultuurpresentatie, -productie en -participatie. Dit betreft met name de lasten vanwege het nieuwe MFC Dodewaard,
- Lasten dalen met € 500.000 als gevolg van lagere overhead lasten, met name door de tijdelijke formatie-uitbreiding tot en met 2025,
- Lasten dalen met € 200.000 als gevolg van lagere lasten overige baten en lasten, met name vanwege een daling in de stelpost beleidsvoornemens,
- Lasten stijgen met € 600.000 als gevolg van een hogere dotatie aan de reserve kapitaallasten,
- Lasten stijgen met € 200.000, waarvan de oorzaak ligt in overige kleine ontwikkelingen.
De baten dalen in 2026 ten opzichte van 2025 met afgerond € 4,7 miljoen. De grootste verschillen (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:
- Baten dalen met € 1,3 miljoen, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties niet zijnde de bedrijventerreinen,
- Baten dalen met € 2,2 miljoen, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties zijnde de bedrijventerreinen,
- De baten dalen met € 1,3 miljoen, waarvan de oorzaak ligt in een lagere algemene uitkering,
- De baten stijgen met € 100.000 vanwege een hogere onttrekking uit de reserves.
Jaarschijven 2026-2027
De lasten en baten binnen het bestaand beleid van jaarschijf 2027 zijn nagenoeg gelijk aan de lasten en baten van jaarschijf 2026. Er is geen sprake van noemenswaardige verschillen.