Omgevingsdienst Rivierenland
Wat is de betrokkenheid van deze verbonden partij bij (de realisatie van doelen in) het begrotingsprogramma? |
---|
Waarvoor is de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) verantwoordelijk?
In opdracht van de acht gemeenten - Neder-Betuwe, West Betuwe, West Maas en Waal, Maasdriel, Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Buren - en provincie Gelderland werkt de omgevingsdienst van regio Rivierenland aan een prettige, veilige en duurzame leefomgeving. Dit doet de ODR door de taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht. De ODR is klantgericht en adviseert gemeenten en inwoners over leefomgeving, milieu, bouw, natuur en energie. De uitvoering vindt plaats via een jaarlijks door het college vast te stellen werkprogramma, het regionale VTH-beleid.
De gezamenlijke verantwoordelijkheid van inwoners en overheid voor onze fysieke leefomgeving wordt gedragen door een stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). De Omgevingswet bundelt de wetten en regels op het gebied van ruimte, bouwen, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water waarmee uitvoering kan worden gegeven aan het VTH-beleid.
Ontwikkelingen voor 2024? |
---|
Waar ligt de nadruk bij de invoering van de Omgevingswet?
De afgelopen jaren hebben ODR en gemeenten zich voorbereid op de komst van de Omgevingswet per 1 januari 2024. Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ondersteunt de uitvoering van de Omgevingswet. Een belangrijk onderdeel van het DSO is het omgevingsloket. Dit biedt ODR, gemeente en onze inwoners een centrale plek waar alle digitale informatie hierover samenkomt.
Hiermee draagt de ODR bij aan ons doel: 'We zorgen voor samenhang tussen de huidige omgevingskwaliteit en toekomstige functies ter vervulling van maatschappelijke behoeften.' De financiële gevolgen van de Omgevingswet zijn op korte termijn beperkt voor de ODR. Voor een deel zijn deze al verwerkt in de werkplannen van 2024. Op de langere termijn is er meer onzekerheid vanwege de afhankelijkheid van beleidskeuzes in de nog op te stellen omgevingsplannen.
Wat is de korte-termijnimpact van de invoering van deze wet?
Door de problemen op de arbeidsmarkt en de invoering van de Omgevingswet moeten de RO-afdelingen en ODR nog intensiever samenwerken. Bij vergunningverlening milieu en vergunningverlening bouwen is het nodig nieuwe aspecten mee te wegen, zoals participatie en gezondheid. Voor Advies veranderen normen, toetsingskaders en wet- en regelgeving op de vele verschillende vakgebieden. Als de Omgevingswet in werking treedt, komen bodemtaken die nu nog de bevoegdheid van de provincie zijn, naar de gemeente. ODR gaat deze taken uitvoeren.
Hoe waarborgt ODR een goede dienstverlening?
Dienstverlening is een kernpunt in het beleid en de werkwijze van ODR. Zij verbetert de dienstverlening voortdurend via feedback van klanten en opdrachtgevers. Bij deze verbeteringen is rekening gehouden met aanstaande ontwikkelingen, zoals de Omgevingswet. Relevante informatie deelt ODR met klanten en gemeenten via de website en nieuwsbrief. Begrijpelijke communicatie (B1-niveau) is hierbij essentieel.
Ook in 2024 blijft er aandacht voor de arbeidsmarkt. Het afgelopen jaar werd de druk hierop alleen maar groter. ODR zet zich in om goede medewerkers aan te trekken en te behouden. In 2023 zijn er al veel medewerkers aangenomen; dit zijn veelal junioren waardoor ODR in 2024 sterk moet investeren in deze nieuwe medewerkers om de kennis van de omgevingsdienst op peil te houden.