Programmaplan

Programma 3 Fysieke leefomgeving

Ambities

3.1 Wonen voor iedereen

3.1 Wonen voor iedereen

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

Betaalbaar wonen voor iedereen

We gaan kleinere en goedkopere woningen bouwen

continu

We monitoren de lokale woningmarkt.

continu

We borgen 30% sociale huurwoningen bij elk nieuwbouwproject en meer (10%) sociale koopwoningen.

continu

We proberen een juridische borging te vinden voor de realisatie van betaalbare woningbouw.

afgerond

We doen onderzoek naar koopondersteuning voor starters.

afgerond

We maken meerjarenafspraken met woningcorporatie Thius voor de periode 2024 -2027.

2024

Beschikbare woningen voor iedereen

We zoeken naar mogelijkheden voor het verbeteren van de doorstroming op de woningmarkt.

2025

We doen onderzoek naar mogelijke oplossingen voor woonruimte van spoedzoekers.

2024

We willen meer levensloopgeschikte of zorgwoningen bouwen.

continu

We streven naar 50% toewijzing van woningen voor lokale behoefte.

2024

We doen onderzoek naar woningsplitsing in het buitengebied.                                                    

afgerond

Vindbare woningen voor iedereen

We monitoren het aanbod in de vrije sector.

2024

We onderzoeken hoe we eerder kunnen informeren over een sociale huurwoning en de wachtlijst.

2024

We gaan voorlichting geven over levensloopbestendig wonen aan senioren.

2024

We communiceren actief over woningbouw aan inwoners.

2024

Voldoende aanbod wonen dichtbij werk voor arbeidsmigranten

We realiseren voldoende nieuwe verblijfplaatsen voor arbeidsmigranten.

2023-2026

We voeren een inventarisatie uit naar het aantal arbeidsmigranten bij agrariërs (short stay).

2024

We geven uitvoering aan het regionaal convenant arbeidsmigranten.

2024

Rekening houden met specifieke behoeften woonwagenbewoners

We realiseren dertien nieuwe standplaatsen voor woonwagenbewoners.

2024

Activiteiten 2024

Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2024.

Activiteiten om betaalbaar wonen voor iedereen te realiseren

Realisatie van de woonmonitor
De woonmonitor zal eind 2023 gereed zijn waarna vaststelling door het college plaatsvindt. Zodra deze gereed is, sturen wij u deze toe via een raadsinformatiebrief. De monitor is dan via een link op de website te raadplegen. Vanaf 2024 voorzien we de monitor elke drie maanden van actuele informatie.

Vergroten van het aandeel sociale huurwoningen
In elk nieuwbouwproject gaan we minimaal 30% sociale huur realiseren. Hiervoor is een doelgroepenverordening vastgesteld. Elk nieuw initiatief toetsen we aan deze verordening.

We maken meerjarenafspraken met woningcorporatie Thius voor de periode 2024 - 2027
Per jaar maken we uitvoeringsafspraken met daarin ook actiepunten over betaalbaarheid van de woningen. Aan het eind van het jaar vindt een evaluatie plaats.

Activiteiten om beschikbare woningen voor iedereen te realiseren

Verbeteren doorstroming wooncarrière
Afhankelijk van leeftijd en de samenstelling van het huishouden kunnen inwoners behoefte hebben aan een ander type woning. Samen met de woningcorporaties en ontwikkelaars willen we in 2024 afspraken maken over advies of hulp bij het vinden van een andere woning.

Onderzoek oplossingen woonruimte spoedzoekers
We zoeken naar mogelijkheden om de reguliere woningmarkt en woningbouw te ontlasten door mee te werken aan passende gebouwtransformaties of het realiseren van passende tijdelijke woonruimte.

We willen meer levensloopgeschikte en zorgwoningen bouwen
Hiervoor stellen we samen met het sociaal domein een woon-zorgvisie op. Hierbij kijken we ook naar regionale samenwerking.

We willen voorzien in de lokale woonbehoefte
Hiervoor stellen we in het eerste half jaar van 2024 een huisvestingsverordening op waarin we borgen dat 50% van alle toewijzingen naar de huidige inwoners van de gemeente gaan.

Activiteiten om woningen beter vindbaar te maken

Communicatie over woningbouw aan inwoners
In 2024 gaan we via de gemeentelijke kanalen inwoners informeren over de actuele woningbouwprojecten. We delen hierbij ook informatie over woningtypen, prijzen en eventuele doelgroepen. We zetten ook de sociale media in bij belangrijke momenten als inschrijven voor huurwoningen en start van verkoop woningen. We betrekken hierbij ook woningcorporatie Thius.

Activiteiten voor voldoende aanbod wonen voor arbeidsmigranten dichtbij werk

Realisatie nieuwe verblijfplaatsen voor internationale werknemers
In de gemeente zijn structureel meer verblijfplaatsen nodig om de internationale werknemers die nu bij bedrijven in onze gemeente werken te kunnen huisvesten. We werken ook in 2024 actief hieraan. Onder andere in een samenwerking met gemeente Tiel om een locatie voor arbeidsmigranten te realiseren.

Inventarisatie internationale werknemers bij agrariërs (shortstay)
Voor kortdurend verblijf gelden andere beleidsregels en normen. De overheid gaat dit aanscherpen. Wij willen onze lokale agrariërs ondersteunen bij deze shortstay van hun werknemers. Bij de inventarisatie in 2024 vragen we de benodigde informatie op om dit te kunnen doen.   

Invoeren handelingsperspectief en convenant arbeidsmigranten
Regionaal werken we met gemeenten samen om de zaken voor de internationale werknemers en de ondernemers goed te organiseren. Deze samenwerkingen en afspraken zijn geborgd in een convenant. In de komende jaren willen we die afspraken omzetten naar de praktijk.

Activiteiten voor de specifieke behoeften van woonwagenbewoners

Realiseren nieuwe standplaatsen voor woonwagenbewoners
Overeenkomstig de landelijke regelgeving, realiseren we in de gemeente nieuwe standplaatsen, zodat ook de nieuwe generatie van onze lokale woonwagenbewoners in familieverband kan wonen. In 2023 is hiervoor een bestuursopdracht gegeven om drie locaties te onderzoeken op haalbaarheid. Als deze locaties geschikt blijken, dan starten we een ruimtelijke procedure. Hierna kan, in samenspraak met woningcorporatie Thius, de bouw voor deze standplaatsen starten.

Ontwikkelingen voor 2024

Binnen dit begrotingsprogramma zijn er geen overige ontwikkelingen.

3.2 Onze openbare ruimte is heel, schoon en veilig en bereikbaar voor iedereen

3.2 Onze openbare ruimte is heel, schoon en veilig en bereikbaar voor iedereen

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

Veilig en goed onderhouden wegennet

We continueren de uitvoering van het Neder-Betuws Verkeer- en Vervoerplan.

continu

We realiseren een randweg Opheusden voor het ontlasten van de kern Opheusden en de ontsluiting van het Tree Valley Business Centre. Daarnaast creëren we de mogelijkheid om wijk Herenland aan te sluiten op de randweg.

2024-2027

We volgen de ontwikkelingen rond de verbreding van de Rijnbrug

2024 e.v.

We onderzoeken een betere ontsluiting van Ochten-Oost en -Noord.

2023 e.v.

We onderzoeken een goede verbinding voor langzaam verkeer tussen Casterhoven en andere delen van het dorp Kesteren.

2024

Goede bereikbaarheid openbaar vervoer

We lobbyen voor korte reistijden naar de centrumgemeenten.

2023 e.v.

We zetten ons in voor behoud van goede en duurzame veerverbindingen.

2023 e.v.

We ronden de herinrichting van de omgeving station Opheusden af.

2024

Effectieve en efficiënte inrichting en beheer openbare ruimte

We gaan uitvoering geven aan het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR).

continu

Bij nieuwbouwlocaties houden we voldoende rekening met aaneengesloten speelplekken.

continu

We starten een communicatiecampagne met het doel zwerfafval tegen te gaan.

2023

We onderzoeken hoe we op een respectvolle manier voldoende ruimte kunnen houden op de gemeentelijke begraafplaatsen.

continu

We onderzoeken hoe we de kwaliteit van het openbaar groen kunnen verbeteren tegen lagere beheerkosten.

continu

We gaan uitvoering geven aan de 1e fase van het baggerplan voor de B- en C-watergangen.

2023-2025

We maken een doorstart met het honden(poep)beleid

nieuw Kadernota

2023-2025

Sober en doelmatig beheer gemeentelijke gebouwen

We voeren het Beheerplan duurzaam meerjarig onderhoud gemeentelijke gebouwen uit. (Deze activiteiten zijn verder uitgewerkt in Programma 6.)

2022-2025

Activiteiten 2024

Voor bet bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2024.

Activiteiten voor een veilig en goed onderhouden wegennet

Werkzaamheden uit het Neder-Betuws Verkeer- en Vervoerplan
In 2024 werken we aan snelheidsremmende maatregelen op de Overbroeksestraat te Ochten. De Hoofdstraat-zuid te Kesteren (tussen spoorwegovergang en rotonde Broekdijk) willen we duurzaam veilig inrichten. Het tijdstip van uitvoering stemmen we af met de bouwontwikkelingen in de omgeving.
Daarnaast lossen we actuele knelpunten op naar aanleiding van meldingen en vinden er reguliere campagnes en dergelijke plaats.

Doorontwikkeling en projectvoorbereiding rondweg Ochten
Begin 2024 besluiten we welke variant van de rondweg we verder uitwerken tot een voorlopig ontwerp. Bijzondere aandacht vraagt de aansluiting op het bestaande wegennet aan de noordzijde van Ochten. We nemen ook de ontwikkelkansen mee die ontstaan door de aanleg van deze rondweg.

Projectvoorbereiding randweg Opheusden
De voorbereiding om te komen tot de realisatie van de randweg Opheusden verloopt volgens plan. De grondverwerving zal verder gestalte krijgen. In 2024 verwachten we te beschikken over een onherroepelijk bestemmingsplan, is er een akkoord met ProRail op welke wijze de randweg het spoor zal kruisen en is er een besluit of en op welke wijze wijk Herenland kan aansluiten op de randweg.

Een goede verbinding voor langzaam verkeer tussen Casterhoven en andere delen van het dorp Kesteren
In de Kadernota 2024 is een bijdrage opgenomen als reservering voor een door ProRail te realiseren aanpassing van de spoorwegovergang Hoofdstraat Kesteren. Door het aanbrengen van gescheiden voorzieningen voor langzaam verkeer kan dan een goede veilige verbinding ontstaan.

Activiteiten voor een goede bereikbaarheid van het openbaar vervoer

Inzet voor behoud van de auto- en personenveren
Naar het zich laat aanzien zijn er vanaf 2024 in het provinciale Verenfonds geen financiële middelen meer. Samen met gemeente Wageningen en de veerexploitant wil de gemeente werken aan een financiële exploitatie waarin er naar een lagere gemeentelijke bijdrage voor het veer Opheusden - Wageningen wordt toegewerkt.  
In het nieuwe coalitieakkoord van provincie Gelderland lijkt er ook wat meer ruimte te zijn voor een provinciale rol. De provincie geeft aan met gemeenten en buurprovincies verder te willen werken aan een nieuw plan voor 2024 dat gezamenlijk gedragen wordt.

Uitvoering regionaal mobiliteitsplan 2023 - 2026
In 2023 is de uitvoering van het nieuwe regionale mobiliteitsplan gestart. Een goede bereikbaarheid en een passend (duurzaam) mobiliteitsaanbod zijn een voorwaarde om onze regionale ambities te kunnen realiseren. Voorbeelden hiervan zijn de lobby's voor de A15, voor snelfietspaden, voor het openbaar vervoer en het binnenhalen van landelijke subsidies. Het zijn met name vraagstukken die een regionale of landelijke schaal hebben.
Als regio zijn we geen opdrachtgever van het OV en HaltetaxiRRReis, maar we maken ons richting de provincie wel hard voor het belang van het OV als onderdeel van de mobiliteitsketen in onze regio.

Aanlevering mobiliteitsdata op orde
Steeds meer voertuigen gebruiken dagelijks digitale verkeersinformatie. Het is van belang dat deze informatie actueel en betrouwbaar is. Het (structureel) aanleveren van digitale mobiliteitsdata wordt daarom steeds belangrijker. Het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat bepaalde vijf dataclusters die wegbeheerders concreet moeten invullen. Het gaat onder meer om gegevens over de maximumsnelheid, venstertijden, milieuzones, parkeren en bebording. We streven ernaar om up to date te blijven met deze data items.

Activiteiten voor een effectieve en efficiënte inrichting en beheer van de openbare ruimte

Planvoorbereiding van de Nassaulaan, De Leede en Dichterswijk/Romeinse buurt in Kesteren
We starten met de voorbereidings- en ontwerpfase van deze rehabilitatieprojecten. De budgetten van deze projecten toetsen we nog op basis van de evaluaties van eerdere rehabilitatieprojecten. Dit betekent dat we daarop terugkomen, bij de 2e Berap 2023 of de 1e Berap 2024.

Doorontwikkeling IBOR
Het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) gaan we vertalen in een Meerjarig  Investeringsprogramma (MJIP). In Paragraaf 3 Onderhoud Kapitaallasten van deze Programmabegroting gaan we uitgebreider in op het IBOR en de verschillende onderdelen daarvan.

Vogelbuurt fase 2 gaat in uitvoering
Na een ontwerp- en aanbestedingsfase verwachten we uitvoering te kunnen geven aan project Vogelbuurt fase 2 in Opheusden.

Baggerwerkzaamheden B- en C-watergangen
Het is nodig het gemeentelijk watersysteem op diepte te brengen om goed te blijven functioneren. Het waterschap onderhoudt de A-watergangen. De gemeente onderhoudt de B- en de C-watergangen. De B-watergangen zijn watergangen met een lokale wateraan- en afvoerende functie. De C-watergangen hebben voornamelijk een waterbergende functie. In het najaar van 2023 vindt aanbesteding plaats van de 1e fase. Baggerwerkzaamheden uitvoeren moet in de wintermaanden. Naar verwachting starten we in november 2023 en ronden we het werk af in het voorjaar van 2024. Dit is ruim binnen de termijn die we hebben afgesproken met Waterschap Rivierenland.

Frisse doorstart honden(poep)beleid

In de afgelopen jaren is het aantal honden in onze gemeente toegenomen. Met alleen inzetten op het handhaven bij niet-opruimen van hondenpoep lossen we het hondenpoepprobleem niet op. Daarom maken we in 2024 een frisse doorstart met de uitvoering van het honden(poep)beleid. We gaan de bestaande hondenvoorzieningen optimaliseren en extra voorzieningen toevoegen. Bijvoorbeeld door op strategische plekken langs hondenuitlaatroutes meer bakken te plaatsen. Op deze manier faciliteren we hondenbezitters zodat zij zich beter aan de regels kunnen houden. De kosten compenseren we door meeropbrengsten van de inkomsten uit de hondenbelasting. De meeropbrengsten hondenbelasting ziet u terug bij Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien en dan specifiek onder taakveld belastingen overig.

Vervangingsopgave afvalbakken
De afvalbakken in onze gemeente zijn meer dan aan vervanging toe. We starten in 2024 met het vervangen van de huidige afvalbakken om deze opgave (assetsheet Afval en Schoon) op orde te krijgen. Om het landelijke gemiddelde van afvalbakken te behalen, zijn extra bakken nodig. Een aantal bestaande bakken krijgt een nieuwe plek; dit met het oog op een optimale spreiding. De (ver)plaatsing vindt grotendeels plaats volgens de nieuwe leidraad afvalbakken.

Werkzaamheden in de openbare ruimte, voortvloeiend uit de dorpsgesprekken
In 2023 zijn er dorpsgesprekken gehouden waaruit verschillende wensen en klachten kwamen. Zoals veel parkeeroverlast op zaterdagen bij sportpark De Hoeken in IJzendoorn. Het huidige parkeerterrein is ontoereikend waardoor mensen onveilig parkeren langs onder meer de Keizerstraat. Veel (andere) meldingen zijn in 2023 al opgelost. De complexere vragen komen in een integraal overzicht van werkzaamheden. We komen daarvoor met een advies en inzicht van de kosten.

Activiteiten voor een sober en doelmatig beheer van de gemeentelijke gebouwen

Uitvoering beheerplan duurzaam meerjarig onderhoud gemeentelijke gebouwen 2022-2025

Naast het verhelpen van klachten en storingen bij gemeentelijke gebouwen, ligt ook de focus op het meerjarig groot onderhoud aan welzijns-, binnensport- en gemeentelijke gebouwen (gemeentehuis en gemeentewerven) en cultureel en historisch erfgoed zoals kerktorens en monumenten in de openbare ruimte. Bij het gemeentehuis is vervanging van het noodaggregaat van belang om bij calamiteiten/uitval te voorzien in een noodstroomvoorziening. Er wordt onderzoek gedaan naar de toekomstige inrichting van de raadzaal. Verder starten in 2024 de voorbereidingen voor het nieuw beheerplan (2026-2029). Onafhankelijk uit te voeren (NEN 2767) inspecties moeten daarbij een beeld verschaffen over de staat van de gemeentelijke gebouwen en daarbij behorende installaties en terreinen.

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
2024 en volgende jaren staan in het teken van duurzaamheid, het bedwingen van hoge energieprijzen en het tegengaan van de uitstoot van CO. We gaan de gasgestookte warmte-installaties in gemeentelijke gebouwen, geprioriteerd, afkoppelen van het gas. Dit gebeurt aan de hand van externe onderzoeken. Dit is een ingrijpend en meerjarig project waarbij kosten-baten-analyses inzicht moeten verschaffen in de terugverdientijd van eventuele investeringen.

Tijdelijke onderwijshuisvesting
In 2024 vraagt het tijdelijk schoolgebouw aan de Tollenhof in Kesteren nog de nodige aandacht op het gebied van exploitatie, beheer en onderhoud. Dit gebouw is nodig om een tekort in onderwijshuisvesting te voorkomen voor de basisscholen De Wegwijzer en Sébaschool en schoolgemeenschap Pantarijn.

Multifunctioneel centrum (MFC) Dodewaard
In 2024 maken we een begin met het integreren van sorthal De Eng in het toekomstig MFC Dodewaard. Zie verder programma 6.

Verduurzaming wagenpark
Duurzame mobiliteit in 2024. We vervangen twee diesel-aangedreven service- en onderhoudsvoertuigen van gebouwenbeheer. Samen met de voertuigen voor Civiel en voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving vervangen wij ze door elektrische of hybride voertuigen.

Ontwikkelingen voor 2024

Binnen dit begrotingsprogramma zijn er geen overige ontwikkelingen.

3.3 We willen een duurzame gemeente zijn, klaar voor de toekomst

3.3 We willen een duurzame gemeente zijn, klaar voor de toekomst

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

Duurzame en gezonde leefstijl

We geven eenvoudige oplossingen voor een duurzame leefstijl. (Meer over gezondheid vindt u terug onder ambitie 5.2 Inwoners van Neder-Betuwe leven gezond en zijn vitaal).

2023-2026

We realiseren meer openbare laadpalen voor elektrisch vervoer.

2023-2026

Verlagen van het energieverbruik

We stimuleren het gebruik van subsidieregelingen voor het uitvoeren van maatregelen die bijdragen aan een laag energieverbruik.

2023-2026

We voeren onze Warmtetransitievisie uit.

2023-2026

We zetten ons in voor de bestrijding van energiearmoede bij onze inwoners.

2023-2026

Wij maken een plan voor aardgasvrije wijken.

nieuw Kadernota

2024-2025

Via de pilot Energie Expertteam Rivierenland ondersteunen wij samen met VNO NCW en S-tec ondernemers bij de verduurzamingsopgave.                                         nieuw

2024

Toekomstbestendige leefomgeving

We bevorderen een groene, schaduwrijke leefomgeving.

continu

Bij de herinrichting van wijken treffen we klimaatbestendige maatregelen die zijn afgestemd op extremer weer.

continu

We plaatsen meer groen in woonwijken, vooral met bomen.

2023-2026

Circulaire samenleving

We stimuleren hergebruik van verpakkingen (en het minder gebruik maken van wegwerpverpakkingen).

2023-2026

We stimuleren de recycling van grondstoffen.

2023-2026

We verminderen ons restafval.

continu

Nieuwe energievormen

We stimuleren het overschakelen van fossiele energie naar duurzame bronnen.

continu

We zetten in om bij windmolens op land minimaal 50% ten goede te laten komen aan de lokale gemeenschap.

2023-2026

We gaan in overleg om knelpunten op het elektriciteitsnet te verminderen en de situatie te verbeteren.

2023-2026

We stimuleren innovatie samen met lokale ondernemers.

continu

Activiteiten 2024

Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2024.

Activiteiten voor een duurzame en gezonde leefstijl

Communicatiecampagne voor duurzame en gezonde keuzes
In 2024 bouwen we de communicatiecampagne 'samendetoekomst.nl' verder uit. Met deze campagne geven we concrete handvatten (en financieringsmogelijkheden) aan inwoners en ondernemers voor duurzame en gezonde keuzes. De huidige ondersteunende voorzieningen als de duurzaamheidsleningen, het Energieloket en de subsidieregelingen lopen in 2024 door.

Meer laadpalen in onze gemeente
In 2024 zorgen wij, vraaggericht, voor de verdere proactieve aanleg van laadpalen in de gemeente, vanuit de gezamenlijke concessie Gelderland-Overijssel. We zijn daartoe aansloten bij de Gelders-Overijsselse Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (GO-RAL).

Activiteiten voor het verlagen van het energieverbruik

Maatregelenpakket inwoners energiebesparende maatregelen
In 2024 voeren we het Nationaal Islolatieprogramma en de lokale subsidieregeling voor duurzaamheidsmaatregelen door woningeigenaren uit.

Uitvoeringsprogramma Warmtetransitie
We brengen de CO-uitstoot terug door energiebesparing en door fossiele brandstoffen te vervangen voor hernieuwbare energie. Daarnaast gaan we inwoners helpen om gefaseerd van het gasnet los te komen. Wij voeren het uitvoeringsprogramma warmtetransitie 1.0 uit met als doel Neder-Betuwe uiterlijk in 2050 van het aardgasnet af te kunnen sluiten.

Een plan voor aardgasvrije wijken
Als volgende fase van de transitievisie warmte stellen we in 2024 een plan op voor aardgasvrije wijken.

Bestrijding energiearmoede
In 2024 geven wij uitvoering aan de regelingen van de rijksoverheid om energiearmoede te bestrijden en energiebesparende maatregelen te nemen. Wij zetten in op een gezamenlijke pilot met woningcorporatie Thius voor een wijkgerichte aanpak.

Activiteiten voor een toekomstbestendige leefomgeving

Voorbereiden op klimaatverandering
Wij zijn landschappelijk voorbereid op een veranderend klimaat en beperken daarmee de economische en maatschappelijke overlast en schade. We verbeteren de leefomgeving voor flora en fauna. In 2024 geven wij uitvoering aan de lokale adaptatiestrategie (LAS) en het nieuwe Programma Riolering en Water (PRW) waarin we maatregelen nemen en ons aanpassen aan een veranderend klimaat. In het kader van het Groeifonds komen we nog naar de raad met een voorstel voor een subsidieregeling voor inwoners om klimaatadaptieve maatregelen te treffen.

Voorbeeldfunctie gemeente
We geven zelf het goede voorbeeld in het maken van duurzame keuzes, bijvoorbeeld door het versneld verduurzamen van ons eigen vastgoed.

Verduurzamen openbare verlichting
In 2024 gaan we verder met het verduurzamen van onze openbare verlichting.

Activiteiten voor een circulaire samenleving

Nastreven van een circulaire economie
Inwoners, ondernemers en de gemeenten verminderen afval- en vervoersstromen, hergebruiken reststoffen en gebruiken hernieuwbare grondstoffen. We verminderen zwerfafval in het milieu.
In 2024 focussen we ons op een circulaire economie. Dit gebeurt in eerste instantie door afval te scheiden en grondstoffen en producten te hergebruiken.

Activiteiten om nieuwe energievormen te krijgen

Afbouwen afhankelijkheid van fossiele brandstoffen
Vanaf 2024 geven we uitvoering aan het maatregelenpakket om onze gebouwen verder te verduurzamen en daarmee de CO-uitstoot en de energiekosten te verlagen. In en op de gemeentelijke gebouwen zoeken we naar energiezuinige oplossingen zoals verdere toepassing van LED-verlichting en -waar mogelijk- het aantal zonnepanelen uit te breiden in en op de gemeentelijke gebouwen.

Uitvoeringsprogramma Klimaatnota
In 2024 voeren we het Uitvoeringsprogramma Klimaatnota uit. Zo begeleiden we projecten met betrekking tot wind- en zonne-energie en zorgen we voor een verminderde uitstoot van fossiele brandstoffen door de transitie te maken naar hernieuwbare energievormen. Als regionale deelnemer geven we mede input aan het programma van de Regionale Energie Strategie Rivierenland.  

Lobby, keuzes en innovatie rondom netcongestie
We hebben verhoogde aandacht voor netcongestie en de effecten voor economische en maatschappelijke ontwikkelingen. Bij Liander zetten we in op het verzwaren van het energienet en de realisatie van voldoende onderstations in de regio. We stimuleren en ondersteunen ondernemers bij innovaties rondom netcongestie.

Ontwikkelingen voor 2024

Veel landelijke wetgeving rondom de energietransitie is in voorbereiding
In de jaarlijkse klimaatnota kondigt het Rijk aan met 53 wetgevingsproducten bezig te zijn voor het realiseren van de klimaatdoelen. De uitvoering van een aantal van deze nieuwe wetten komt bij gemeenten te liggen. Dat heeft effect op onze uitvoeringscapaciteit. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de bijdrage van het Rijk toereikend is voor de beoogde uitvoering.

3.4 We zorgen voor samenhang tussen de huidige omgevingskwaliteit en toekomstige functies ter vervulling van maatschappelijke behoeften

3.4 We zorgen voor samenhang tussen de huidige omgevingskwaliteit en toekomstige functies ter vervulling van maatschappelijke behoeften

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

Gezonde en kwalitatieve leefomgeving

De bodemkwaliteit wegen we integraal mee. (aanvullingsspoor Bodem Omgevingswet).

2024

Actualiseren Welstandsnota.

2024 e.v.

We hebben zorg voor een schone lucht (o.a. stookbeleid).

continu

Omgaan met de schaarse ruimte

Keuzes maken welke functies wel/niet in het buitengebied.

2024

Regionaal samenwerken aan complexe opgaven.

2024 e.v.

De gemeente draagt als stakeholder bij aan een integrale afweging voor de drinkwaterreserveringsgebieden.

2024 e.v.

Planvorming en regels Omgevingswet op orde

Eén gemeentedekkend Omgevingsplan in fases.

2024 e.v.

Juridische regels omzetten in ‘toepasbare regels’: gebruiksvriendelijk en leesbaar.

2024 e.v.

De archivering van onze bestemmingsplannen/omgevingsplannen is op orde.

afgerond

Nuchter natuur- en stikstofbeleid

Toekomstperspectief bieden voor agrariërs, met ruimte voor bedrijfsontwikkeling en innovatie.

continu

Werkende en werkbare digitale systemen

We zorgen dat we aangesloten zijn op het landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).

afgerond

Een stabiele en functionele (regionale) keten van systemen.

2024

We zorgen voor inzichtelijke regels en een vereenvoudiging van de vergunningenprocedure via het DSO (een-loketgedachte).

afgerond

Ruimtelijke initiatieven helder en duidelijk

We streven naar een goede dienstverlening door integrale beoordeling ruimtelijke initiatieven.

continu

We zorgen voor een goede dienstverlening door het inrichten van een intake- en omgevingstafel.

2023

We richten het proces van vergunningverlening en vooroverleg opnieuw in naar de eisen van de Omgevingswet.

2023

Activiteiten 2024

Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2024.

Activiteiten voor een gezonde en kwalitatieve omgeving

Regels voor een gezonde, kwalitatieve leefomgeving nemen we op in het Omgevingsplan
Dit doen we in samenwerking met de ODR. Het gaat om regels die passen bij de lokale situatie en aansluiten bij het beleid in de Nota bodembeheer. Verder werken we samen met de ODR aan een geactualiseerd stookbeleid in ons buitengebied. Hierbij betrekken we ondernemers en in het bijzonder de laan- en fruitboomsector.

Implementeren aanvullingsspoor Bodem Omgevingswet in het omgevingslan
Via de bruidsschat komen de bodemregels van het Rijk in het tijdelijk deel van het omgevingsplan. Het bodembeleid brengen we in lijn met de lokale situatie en ambities voor de bodemkwaliteit in Neder-Betuwe. Het beoordelen van de regels gebeurt door de provincie, daarna via de omgevingsdiensten en vervolgens door de gemeenten; ze worden indien noodzakelijk aangepast. In 2024 brengt Omgevingsdienst Rivierenland de bodemregels in lijn met de situatie en ambities van onze regio. Dit gebeurt in overleg met onder meer gemeente Neder-Betuwe. Er vindt in 2024 afstemming plaats van deze versie van de regels op onze lokale situatie en ambities. Vervolgens vindt vaststelling plaats via een omgevingsprogramma in het omgevingsplan.

Beleidsregels over uiterlijk en de plaatsing van bouwwerken (actualiseren Welstandsnota)
In de Woningwet is opgenomen dat bestaande en nieuwe bouwwerken niet in strijd mogen zijn met redelijke eisen van welstand. Om dit te kunnen beoordelen is er een Welstandsnota.

Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking en dan vervallen de artikelen over welstand in de Woningwet. Voor de Welstandsnota geldt dan overgangsrecht en blijft deze beleidsregel voorlopig gelden.
In het omgevingsplan kan de gemeente regels opnemen over het uiterlijk en de plaatsing van bouwwerken. De uitleg van de regels kan worden vastgelegd in beleidsregels. Om de stap te maken van Welstandsnota naar regels in het omgevingsplan en/of beleidsregels is het noodzakelijk om de huidige Welstandsnota te actualiseren en aan te passen conform de Omgevingswet.
In 2024 starten we met het inhuren van een externe partij die de gemeente gaat ondersteunen en zetten we de eerste stappen om te komen tot beleidsregels over 'uiterlijk en de plaatsing van bouwwerken'. Hierbij betrekken we de raad. Ook zal er participatie plaatsvinden.

Activiteiten voor het omgaan met de schaarse ruimte
Er is steeds minder ruimte over, terwijl er steeds meer opgaven zijn. De vraag hoe we omgaan met deze schaarse ruimte speelt op verschillende overheidsniveaus.

- Opstellen programma Buitengebied
De gemeente heeft op verschillende beleidsvelden ambities en opgaven. Het grondgebied van de gemeente is te klein om al deze ambities en opgaven te realiseren. Daarom moeten we als gemeente keuzes maken hoe we omgaan met de schaarse ruimte. Om deze keuzes te kunnen maken, gaan we een programma Buitengebied opstellen. Het programma Buitengebied is ook een belangrijke bouwsteen voor het provinciale vraagstuk 'de Gelderse Puzzel'.
Het opstellen van het programma Buitengebied doen we in samenspraak met de raad, onze inwoners, ketenpartners en stakeholders. Het college stelt onder de Omgevingswet de programma's vast.
In 2023 zijn de eerste stappen gezet om te komen tot een programma Buitengebied.
De verwachting is dat medio 2024 dit programma gereed is. Het programma Buitengebied is ook een van de bouwstenen voor het opstellen van het omgevingsplan, deelgebied Buitengebied.

- Regio-arrangement en gebiedsprogramma's Fruitdelta Rivierenland
Het Rijk wil regie nemen in de ruimtelijke ordening en gaat een nieuwe Nota ruimte opstellen.
Hiervoor heeft zij input nodig van de andere overheden. De provincies kregen opdracht samen met de gemeenten en waterschappen de opgaven voor de periode tot 2030 - met een doorkijk naar 2050 - ruimtelijk te vertalen, in te passen en te combineren met de provinciale opgaven. Provincie Gelderland stelde per regio een regio-arrangement op. Zo ook voor de regio Rivierenland. Het regio-arrangement Fruitdelta Rivierenland is opgesteld samen met de regio, de gemeenten en het waterschap en is agenderend van aard.
Het is de bedoeling de genoemde opgaven in het regio-arrangement uit te werken in gebiedsprogramma's en hiermee in 2024 te starten.
We zijn proactief betrokken bij dit proces om de belangen van de gemeente te waarborgen.

- Deelname aan de Gebiedsagenda Fruitdelta Rivierenland
De Fruitdelta Gebiedsagenda is een werkwijze om de complexe opgaven in onze regio integraal aan te kunnen pakken. Het is een samenwerking tussen ondernemers, organisaties, onderwijs / onderzoek, ondernemende inwoners en overheden. Door met elkaar in gesprek te blijven worden ieders belangen vroegtijdig herkend en ontwikkelen we gezamenlijk een oplossing. Op deze wijze is er een evenwichtige verdeling van de risico's, kosten en opbrengsten. In 2023 is de uitwerking van deze werkwijze in kaart gebracht. Ook hierbij zijn we proactief betrokken om de belangen van de gemeente te waarborgen.

Activiteiten om de planvorming en regels voor de Omgevingswet op orde te krijgen

Een gemeentedekkend omgevingsplan in fases
De overgangstermijn voor een gemeentedekkend omgevingsplan is verlengd naar 1 januari 2032. Er is dus meer tijd om alle bestemmingsplannen, verordeningen en de bruidsschat te verhuizen naar het omgevingsplan. Uw raad heeft in juni 2021 het Plan van Aanpak transitieperiode vastgesteld. Besloten is dat we het omgevingsplan in deelgebieden opstellen.

  • Planning deelgebied Kernen

In 2024 leggen we een voorontwerp-omgevingsplan Kernen ter inzage en daarna stellen we een ontwerp-omgevingsplan op. Hierbij betrekken we ketenpartners, stakeholders en inwoners. Ook betrekken we uw raad bij het proces voor de totstandkoming van het omgevingsplan. De vaststelling van het omgevingsplan staat gepland voor medio 2025. Dit is een indicatieve planning, want zorgvuldigheid gaat boven snelheid.   

  • Planning deelgebied Buitengebied

In 2024 starten we met het opstellen van het omgevingsplan Buitengebied. De eerste stappen zijn een uitgebreide inventarisatie en een begin maken met het opstellen van een Nota van Uitgangspunten.

Veel gemeentelijke verordeningen bevatten regels over de fysieke leefomgeving. Deze regels moeten ook in het Omgevingsplan komen. Voor het aanpassen en overzetten is een aanzienlijke capaciteitsinzet nodig. Omdat gemeentelijke verordeningen veelal de hele gemeente als werkingsgebied hebben, is omzetting pas mogelijk als er één omgevingsplan is voor de hele gemeente. De periode tussen nu en 2032 gebruiken we om deze verplichting uit te voeren. Daarnaast is er coördinatie nodig voor de afstemming in de volle breedte van regelgeving. Dus niet alleen afstemming met (andere) gemeentelijke regelgeving, maar ook met de regelgeving van andere overheden. Deze coördinatie is een structurele en blijvende taak voor de gemeente.

Juridische regels omzetten in ‘toepasbare regels’: gebruiksvriendelijk en leesbaar
Met vragenbomen kunnen burgers en bedrijven bij het Omgevingsloket nagaan of een vergunning of melding voor hun initiatief of activiteit nodig is. Voor het maken van die vragenbomen is het nodig dat we onze gemeentelijke regels eerst 'toepasbaar' maken. Toepasbare regels zijn begrijpelijke vertalingen van onze juridische regels. We maken de toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar kunnen burgers en bedrijven onderzoeken of ze bijvoorbeeld een vergunning moeten aanvragen voor hun plan. Dat doen ze door vragen te beantwoorden.
Toepasbare regels bestaan uit drie typen: vergunningchecks, indieningsformulieren en 'maatregelen op maat'. Vanaf 1 januari 2024 gaan inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties de toepasbare regels ook daadwerkelijk gebruiken. Wanneer we zien dat er aanpassingen nodig zijn, omdat er vragen over komen of vragenbomen niet goed werken, verbeteren we in overleg met onze omgevingsdienst (ODR) deze toepasbare regels.
Bij de ontwikkeling van het omgevingsplan stellen we voor nieuwe activiteiten de benodigde toepasbare regels op.

Activiteiten voor een nuchter natuur- en stikstofbeleid

- We zetten in op meekoppelkansen voor de stikstofreductie.
In de regio Rivierenland is het stikstofprobleem niet zo groot als bijvoorbeeld op en rond de Veluwe. Door de stikstofreductie te bezien in samenhang met andere opgaven, zorgen we ervoor dat ook naar de toekomst toe ontwikkelingen mogelijk blijven.

-  We nemen deel aan het provinciaal traject voor stikstofreductie vanuit de regio.
Het Rijk heeft de provincie gevraagd een plan te maken dat een bijdrage levert aan de doelen uit het Nationaal Programma Landelijk Gebied. Provincie Gelderland geeft hier gehoor aan door het opstellen van het gebiedsprogramma Vitaal Landelijk Gebied Gelderland (VLGG).
De Gelderse stikstofaanpak, Gelderse Maatregelen Stikstof, is onderdeel geworden van dit gebiedsprogramma.  
Het programma VLGG gaat over onderwerpen die betrekking hebben op water, klimaat, natuur en stikstof. Het proces om te komen tot een programma VLGG loopt gelijk aan dat van het regio-arrangement en de gebiedsprogramma's.

- We nemen deel aan het overleg over stikstof met de gemeenten in de regio Rivierenland.
Het overleg over stikstof in de regio is overgegaan in een structureel overleg met alle portefeuillehouders Ruimte in onze regio. Naast het onderwerp stikstof bespreken zij ook andere onderwerpen regionaal en stemmen af. Stikstof is één van de onderwerpen die regelmatig terug komen op de agenda.

Activiteiten voor werkende en werkbare digitale systemen

Een stabiele en functionele (regionale) keten van systemen.
De Omgevingswet heeft een nieuw Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) geïntroduceerd. Het DSO bestaat uit een stelsel van landelijke en lokale systemen. Wij zijn daarbij afhankelijk van het door het Rijk ontwikkelde stelsel en de daarop gebaseerde lokale software. Hiervoor hebben wij plansoftware, toepasbare regelsoftware en een samenwerkingsfunctionaliteit in gebruik genomen. Het systeem voor het ontvangen en afhandelen van aanvragen en meldingen is door ODR in gebruik genomen.  
Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 verwachten wij nog verbeteringen in de stabiliteit van het stelsel, die we nauwkeurig gaan volgen en waar we zo nodig acties op ondernemen. Daarom kiezen we ervoor begin 2024 nog gebruik te maken van de 'oude' bestemmingsplansoftware voor de publicatie van de eerste omgevingsplanwijzigingen, 'TAM-IMRO'. Zodra de nieuwe standaard stabiel is, de functionaliteit in het DSO betrouwbaar werkt en de software er voldoende op is aangepast, gaan we over naar de nieuwe omgevingsplanstandaard (STOP/TPOD) in de nieuwe software. Daarnaast vindt in 2024 toevoeging plaats van nieuwe functies aan het Digitale Stelsel, zoals het ondersteunen van beroepszaken na omgevingsplanwijzigingen. Zodra deze ook in de software mogelijk zijn kunnen wij het in gebruik nemen. 
Voordat het eerste voorontwerp voor een omgevingsplan wordt voorgelegd, nemen wij in 2024 een publieke viewer in gebruik die het voorontwerp toont aan belanghebbenden. Het DSO ondersteunt het voorontwerp van omgevingsplanwijzigingen niet.

Activiteiten zodat ruimtelijke initiatieven helder en duidelijk zijn

In 2024 evalueren we de 'proeftuin' intaketafel. Daarna nemen we een besluit over definitieve implementatie. We werken ook aan het opzetten van een projectbureau. Dit bureau zal als opdrachtnemer van ruimtelijke initiatieven en opgaven fungeren. Met de intaketafel en het projectbureau werken we beter samen. We willen een optimale dienstverlening bieden aan klanten en interne opdrachtgevers.

Ontwikkelingen voor 2024

Binnen dit begrotingsprogramma zijn er geen overige ontwikkelingen.

Deze pagina is gebouwd op 10/04/2023 07:54:20 met de export van 10/04/2023 07:42:39