Programmaplan

Programma 5 Wmo, jeugdzorg en participatiewet

Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)

Wat is de betrokkenheid van deze verbonden partij bij (de realisatie van doelen in) het begrotingsprogramma?

De GGD is als gemeentelijke gezondheidsdienst van de 14 gemeenten in Gelderland-Zuid het gezicht van de publieke gezondheid in onze regio. De publieke gezondheidszorg richt zich op het bevorderen van gezond en vitaal leven van haar inwoners, het verminderen van risico’s en het bieden van zorg en bescherming aan kwetsbare groepen.

Taken die vanwege de Wet publieke gezondheid (Wpg), of vanwege andere wetten, zijn opgedragen aan de GGD Gelderland-Zuid zijn:

  • monitoring, signalering en advisering op het gebied van publieke gezondheid;
  • infectieziektebestrijding;
  • technische hygiënezorg;
  • medische milieukunde;
  • jeugdgezondheidszorg;
  • ouderengezondheidszorg;
  • gezondheidsbevordering en leefstijl;
  • bevorderen van psychosociale hulp bij incidenten, rampen en crises;
  • toezicht op organisaties voor kinderopvang.

Taken (afkomstig uit Wpg of andere wetten) die vanwege beleidsmatige keuzes zijn neergelegd bij de GGD door de deelnemende gemeenten zijn:

  • reizigersadvisering en vaccinaties;
  • openbare geestelijke gezondheidszorg;
  • forensische geneeskunde;
  • het voorzien in een Advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling;
  • toezicht op de kwaliteit van de uitvoering van de Wmo 2015;
  • jeugdgezondheidszorg;
  • advisering in het kader van toegang tot beschermd wonen.

Voor de uitvoering van de taken werkt de GGD vanuit twee leidende principes:

  1. Aansluiting bij de gemeenten, waarbij de GGD zijn lokale nabijheid verder versterkt door per gemeente ‘dedicated’ teams van professionals te vormen die zich richten naar de lokale context.
  2. Netwerkaanpak, waarbij het verbinden van kennis en samenwerking met partners op lokaal, regionaal en landelijk niveau centraal staat. De netwerkaanpak kan leiden tot het samen organiseren van dienstverlening (netwerkorganisatie) om kwaliteit en integraliteit voor de inwoners te verhogen en/of dienstverlening te kunnen borgen.

De maatschappelijke opgave van gemeenten, de gezondheidssituatie van de inwoners, de lokale, regionale en landelijke ontwikkelingen en het takenpakket van de GGD vormen de uitgangspunten voor de Meerjarenstrategie 2020–2023.

De strategische thema’s waar de GGD in de periode 2020-2023 op inzet zijn:

  1. Informatie-gestuurde aanpak van maatschappelijke opgaven.
  2. Adviseren over preventie en verbinden van collectieve preventie met persoonsgerichte zorg.
  3. Investeren in de verbinding tussen zorg en veiligheid.
  4. Gezondheidsbescherming in het sociale en fysieke domein.

Met de wettelijke taken opgedragen aan de GGD, de wettelijke taken beleidsmatig belegd bij de GGD en de facultatieve taken die de GGD voor ons uitvoert (maatwerk per gemeente, bv. rond jeugdgezondheidszorg), draagt de GGD bij aan het realiseren van onze ambitie dat de inwoners van Neder-Betuwe gezond leven en vitaal zijn. Ook draagt de GGD met toezicht op organisaties voor kinderopvang bij aan het realiseren van onze ambitie voor goed en passend onderwijs voor alle inwoners in Neder-Betuwe.

Ontwikkelingen voor 2024?

Stijgende instroom Bijzondere Zorg
In de afgelopen jaren is het aantal uniforme trajecten dat Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ) uitvoert fors toegenomen. Gezamenlijk werken GGD en gemeenten aan het terugdringen van aantal trajecten. Er zijn echter ook oorzaken van de stijging van BZ-trajecten, die buiten de invloedsfeer van gemeenten en GGD liggen, zoals de wachtlijsten bij de GGZ. Het financiële tekort voor de uitvoering van deze taak voor 2024 wordt eenmalig gefinancierd uit de reserve Beschermd Wonen (in beheer bij Centrumgemeente Nijmegen).

Structurele financiering data-en informatiegestuurd werken
De ‘Informatie-gestuurde aanpak van maatschappelijke opgaven’ wordt in de Meerjarenstrategie 2020-2023 genoemd als een van de vier strategische thema’s. Datagestuurd werken is van belang voor de GGD om de taken effectiever en efficiënter uit te voeren, nu en in de toekomst. Zowel voor de interne organisatie van de GGD, als voor gemeenten en hun inwoners. Datagestuurd werken ondersteunt gemeenten bij het maken van keuzes in het lokale (preventieve) gezondheidsbeleid. Een structurele investering in data-specialistische kennis en infrastructuur is van belang voor de taakuitvoering van de GGD.

Veilig Thuis: andere begrotingssystematiek
Per 2024 wordt een nieuwe begrotingssystematiek voor Veilig Thuis gehanteerd: een meerjarige formatiebegroting met een jaarlijkse toets op P*Q, waarbij de Q gebaseerd is op het gemiddelde aantal diensten van de afgelopen drie jaren. Hiermee wordt gestreefd naar meer stabiliteit in de begroting. Ook is besloten om een egalisatiereserve Veilig Thuis op te bouwen. De egalisatiereserve wordt gebruikt voor fluctuaties in instroom, afwijkingen van de prijs en om in te kunnen spelen op incidentele vragen en ontwikkelingen. Dit in tegenstelling tot de algemene reserve van de GGD, die bedoeld is om risico's ten aanzien van de bedrijfsvoering op te vangen. Het AB heeft besloten om deze werkwijze na 3 jaar te evalueren.

Deze pagina is gebouwd op 10/04/2023 07:54:20 met de export van 10/04/2023 07:42:39