Programmaplan

Programma 5 Wmo, jeugdzorg en participatiewet

Nieuw beleid, ontwikkelingen, ambities en heroverwegingen

In deze begroting wordt onder programma 5 Wmo, jeugdzorg en participatie voor nieuw beleid, ontwikkelingen, ambities en heroverwegingen voor 2024 € 1.336.000, voor 2025 € 1.556.000, voor 2026 € 1.394.000 en voor 2027 € 1.208.000 aan lasten toegevoegd.
Voor baten wordt voor 2024 geen, voor 2025 € 88.000 minder, voor 2026 € 114.000 en voor 2027 € 113.000 meer aan baten toegevoegd aan dit programma.

Een specificatie van de lasten en baten voor nieuw beleid, ontwikkelingen, ambities en heroverwegingen wordt hieronder weergegeven op niveau van taakveld.

Actualisatie urencalculaties en kostendekkendheid leges met effecten voor alle taakvelden die onder dit programma vallen (nadeel structureel € 460.153 in 2024,  620.153 vanaf 2025)
Het effect voor dit programma van deze twee onderwerpen bedraagt structureel € 460.153 nadelig. Voor een overzicht van het totale effect over alle programma’s verwijzen wij naar het onderdeel uiteenzetting van de financiële begroting en dan specifiek de toelichting op het onderdeel nieuw beleid, ontwikkelingen, ambities en heroverwegingen van de financiële begroting.

Actualisatie Staat van Vaste Activa (Structureel voordeel  7.575 in 2027).
Het effect voor dit programma bedraagt structureel € 7.575 voordelig vanaf 2027. Voor een  nadere toelichting verwijzen wij u naar het onderdeel uiteenzetting van de financiële positie en toelichting en dan specifiek naar de toelichting op de actualisatie van de activa (kapitaallasten).  

Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie (nadeel € 265.252 in 2024, € 344.868 in 2025 en 2026, € 234.868 in 2027)
Uitbreiding schoolmaatschappelijk werk (nadeel structureel € 70.000 in 2024, vanaf 2025 € 145.000)
Wij monitoren de inzet en effectiviteit van het schoolmaatschappelijk werk. Daaruit blijkt onder andere dat de uitbreiding van het schoolmaatschappelijk werk bijdraagt aan de ervaren laagdrempeligheid en de preventieve functie in de school. Onderwijsprofessionals geven tevens aan dat het schoolmaatschappelijk werk nu vragen oppakt, waar eerder jeugdhulp voor ingezet werd.
Om de huidige (uitgebreide) inzet te behouden is vanaf 2024 jaarlijks een budget van € 315.000 benodigd, waarvan € 170.000 reeds in begroting is opgenomen. Structureel is daarmee € 145.0000 extra budget noodzakelijk. In 2024 is er nog een dekking van € 75.000 aanwezig uit de NPO-middelen (die dan volledig benut zijn). Met deze extra middelen is het mogelijk dat er op elke school binnen de gemeente minstens een dagdeel per week een schoolmaatschappelijk werker aanwezig is.

Dementievriendelijke gemeenschap (nadeel incidenteel € 15.000 in 2024, € 10.000 in 2025 en 2026)
In de begroting voor 2023 staat dat we een dementievriendelijke gemeenschap zijn en hiervoor een certificaat gaan aanvragen en dat we ons inzetten om een plan van aanpak te maken. Vanaf 2024 wordt dit plan van aanpak uitgevoerd. Voor de uitvoering van het plan van aanpak worden voor een projectperiode van 3 jaar middelen aangevraagd.

Jeugd- en jongerenbeleid (nadeel incidenteel € 100.000 in 2024, 2025 2026)
Voor een duurzame aanpak van jeugdoverlast is het van belang om extra in te zetten op jeugd- en jongerenwerk en een coördinator jeugd(overlast). Hierbij wordt enerzijds ingezet op het terugdringen van bestaande overlast en anderzijds op het voorkomen van toekomstige overlast. Voor deze ambitie is geraamd dat een bedrag van €100.000,- noodzakelijk is voor de gewenste intensivering. Deze middelen worden ingezet voor versterking van het accommodatie gebonden jongerenwerk, uitbreiding van ambulant jongerenwerk, het versterken van jongeren coaching en continueren van de inzet van een coördinator jeugd(overlast).
Er wordt uitgegaan van incidentele middelen voor de periode van drie jaar – waarna wordt beoordeeld of structurele voortzetting wenselijk en/of noodzakelijk is.

Senioren huisbezoeken (structureel nadeel € 12.500 in 2024, € 22.000 vanaf 2025)
In 2023 wordt de pilot “Senioren huisbezoeken” uitgevoerd door Welzijn Rivierstroom. Welzijn Rivierstroom ontvangt hier in 2023 een aparte subsidie voor. Indien succesvol, wordt dit vanaf 2024 opgenomen in de jaarsubsidie aan Welzijn Rivierstroom. In 2024 bedragen de kosten hiervoor € 12.500, vanaf 2025 € 22.000.

Toezicht kinderopvang (nadeel structureel € 67.752 in 2024, vanaf 2025 € 67.868)
Volgens de IV3 richtlijnen moeten de baten en lasten voor het toezicht op de kinderopvang worden verantwoord onder taakveld Samenkracht en burgerparticipatie, binnen programma 5. Voorheen stonden deze lasten en baten onder taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken, binnen programma 6. Deze verschuiving ziet u hier budgettair neutraal verwerkt en dient u in relatie te zien met het voordeel onder programma 6, taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken.

Taakveld Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (nadeel structureel € 189.611 in 2024, € 149.611 vanaf 2025)
Monitoring (structureel nadeel € 70.000 in 2024, € 30.000 vanaf 2025)
In 2023 is een plan van aanpak voor monitoring binnen het sociaal domein opgesteld en uitgevoerd. Vanaf 2024 zal dit structureel een plek krijgen in de werkwijze. Hiervoor zijn middelen nodig voor expertise op het gebied van data-analyse, het bouwen en beheer van dashboards. Hiervoor wordt in 2024 € 70.000 geraamd, en vanaf 2025 € 30.000.

Gedragswetenschapper (nadeel structureel € 58.750)
Er is behoefte dat de consulenten op een goede manier ondersteund worden door een onafhankelijke deskundige bij hun analyse van de situatie, het bedenken van oplossingsrichtingen en het indiceren van hulpverlening. Daarnaast schrijft de SKJ (kwaliteitsregister jeugd, waar consulenten in geregistreerd staan) voor dat er intervisie gevolgd wordt om de registratie geldig te houden. De gedragswetenschapper kan die intervisie leveren, waarbij het een meerwaarde is dat zij/hij de consulenten en het werk goed kent. Gezien de omvang van de inzet (10 – 12 uur per week) en het specifieke karakter van de gewenste competenties, wordt de benodigde expertise ingehuurd.

Oplossingsbudget Sociaal Domein (nadeel structureel € 25.000)
Er zijn situaties (bijvoorbeeld een dreigende onveilige situatie in een gezin) waarin snel handelen noodzakelijk is. Met het oplossingenbudget (“noodpotje”) kunnen de consulenten een oplossing inzetten die niet binnen het wettelijk kader van de Wmo of Jeugdwet valt, maar die op dat moment wel noodzakelijk wordt geacht.

Relatieloket (nadeel structureel € 35.861)
Voor het regionale relatieloket zijn in 2023 eenmalig DUVO-middelen beschikbaar vanuit regiogemeente Nijmegen. Vooruitlopend op de evaluatie van het loket in het najaar van 2023 nemen we structureel middelen op voor het voortzetten van en verbreding naar een laagdrempelig lokaal relatieloket. Naar verwachting zal dit structureel gaan om hetzelfde bedrag als dat vanuit de DUVO-middelen in 2023 aan ons is toegekend.

Taakveld Inkomensregelingen (nadeel structureel € 37.055)
Subsidiebudget armoedebestrijding (nadeel structureel € 25.000)
We ondersteunen maatschappelijke organisaties (zonder winstoogmerk) in de regio met jaarlijkse subsidies om onze inwoners met een laag inkomen te ondersteunen en armoede terug te dringen. Na aanpassing van het subsidiebeleid verwachten wij in 2024 subsidieaanvragen van mogelijk 4 à 5 organisaties niet langer af te hoeven wijzen. Waar nodig worden subsidieregels aangepast om de subsidieverstrekking mogelijk te maken. Deze verruiming maakt de inzet van structureel extra middelen noodzakelijk.

Meicirculaire 2023 Armoedebestrijding kinderen (nadeel structureel € 12.055)
Vanaf het jaar 2024 heeft het Rijk structureel middelen beschikbaar gesteld voor Armoedebestrijding kinderen. Voor een uitgebreide toelichting verwijzen wij u naar de raadsinformatiebrief over de meicirculaire 2023. Het nadeel benoemd onder dit taakveld dient u in relatie te zien met het voordeel benoemd onder taakveld Algemene Uitkering gemeentefonds, binnen programma Algemene Dekkingsmiddelen.

Taakveld WSW en Beschut (nadeel structureel € 91.276 in 2024 aflopend naar € 76.416 in 2027)
Meicirculaire 2023 Integratie-uitkering Participatie (nadeel structureel)
Vanaf het jaar 2023 zijn enkele integratie- en decentralisatie-uitkeringen door het Rijk structureel
bijgesteld. Voor een uitgebreide toelichting verwijzen wij u naar de raadsinformatiebrief over de meicirculaire 2023. Het nadeel benoemd onder dit taakveld dient u in relatie te zien met het voordeel benoemd onder taakveld Algemene Uitkering gemeentefonds, binnen programma Algemene Dekkingsmiddelen.

Taakveld Jeugdhulp behandeling (nadeel structureel € 112.192 in 2024 aflopend naar €1.464 in 2027)
Meicirculaire 2023 Sociaal Domein (nadeel structureel)
Vanaf 2024 vinden door het Rijk structureel voor een laatste keer enkele specifieke loon- en prijsbijstellingen plaats met betrekking tot het sociaal domein.
Voor een uitgebreide toelichting verwijzen wij u naar de raadsinformatiebrief over de meicirculaire 2023. Het nadeel benoemd onder dit taakveld dient u in relatie te zien met het voordeel benoemd onder taakveld Algemene Uitkering gemeentefonds, binnen programma Algemene Dekkingsmiddelen.

Taakveld Hulp bij huishouding (WMO) (nadeel € 188.099 in 2025, voordeel structureel  € 16.505 in 2026, € 16.398 in 2027)
Meicirculaire 2023 Sociaal Domein (nadeel structureel)
Een andere ontwikkeling uitgewerkt in de meicirculaire 2023 die van belang is en plaats vindt binnen het sociaal domein is het terugdraaien van de eigen bijdrage huishoudelijke hulp vanaf 2025 en de hieraan gekoppelde invoering eigen bijdrage Wmo per 2026. Vooralsnog worden voor deze ontwikkeling de bedragen gevolgd die het Rijk aangeeft, maar in de toekomst zullen wij middels de reguliere Planning en Control documenten verantwoorden of deze bedragen reëel zijn en mogelijk bijgesteld dienen te worden. Voor een uitgebreide toelichting verwijzen wij u naar de raadsinformatiebrief over de meicirculaire 2023. Het nadeel benoemd onder dit taakveld dient u in relatie te zien met het voordeel benoemd onder taakveld Algemene Uitkering gemeentefonds, binnen programma Algemene Dekkingsmiddelen.

Taakveld Jeugdbescherming (nadeel incidenteel € 75.134 in 2024, € 78.563 in 2025)
Meicirculaire 2023 Sociaal Domein (nadeel incidenteel)
In 2023, 2024 en 2025 vinden door het Rijk voor een laatste keer enkele specifieke loon- en prijsbijstellingen plaats met betrekking tot het sociaal domein. Voor een uitgebreide toelichting verwijzen wij u naar de raadsinformatiebrief over de meicirculaire 2023. Het nadeel benoemd onder dit taakveld dient u in relatie te zien met het voordeel benoemd onder taakveld Algemene Uitkering gemeentefonds, binnen programma Algemene Dekkingsmiddelen.

Taakveld Volksgezondheid (nadeel incidenteel € 105.000 in 2024, € 68.500 in 2025 en 2026)
Opgroeien in een kansrijke omgeving (IJslands model) (nadeel incidenteel)
In samenwerking met onder meer het Trimbos-instituut en onze partners op het gebied van (jongeren)welzijn en gezondheid werken we uit hoe we tot succesvolle implementatie van de aanpak ‘Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO)’ (gebaseerd op het IJslands preventiemodel) in Neder-Betuwe over kunnen gaan en maken we een start met de uitrol hiervan. OKO is een aanpak die gemeenten op basis van cijfers over de lokale jeugd helpt te werken aan gezonde en gelukkige jongeren en te voorkomen dat zij alcohol of drugs gebruiken of roken. Ook landelijk is steeds meer aandacht voor deze aanpak. Vanuit het Rijk ontvangen we middelen (marginaal) hiervoor, separaat via de Brede SPUK-regeling. Het benodigde budget is een indicatie van het Trimbos-instituut.

Deze pagina is gebouwd op 10/04/2023 07:54:20 met de export van 10/04/2023 07:42:39