Ambities
5.1 Inwoners zijn zoveel mogelijk zelfredzaam en kunnen deelnemen aan de samenleving
5.1 Inwoners zijn zoveel mogelijk zelfredzaam en kunnen deelnemen aan de samenleving |
---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
Inwoners met een hulpvraag ontvangen passende ondersteuning | We bieden een helpende hand bij het formuleren van een hulpvraag, door onder andere onafhankelijke cliëntondersteuning, het welzijnswerk en de Kernpunten | continu |
Wij borgen de kwaliteit en beschikbaarheid van ondersteuning | continu | |
We zorgen dat inwoners keuzevrijheid hebben zodat de geboden hulp aansluit bij hun levensovertuiging en identiteit | continu | |
We ondersteunen vormen van informele zorg en blijven hiervoor in gesprek met onze (lokale) partners | continu | |
Inwoners zijn zoveel mogelijk financieel zelfredzaam | We bieden ondersteuning aan inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het vinden en behouden van passend werk | continu |
We geven uitvoering aan maatregelen ter bestrijding van armoede en koopkrachtverlies (zie ook ambitie 3.3: We willen een duurzame gemeente zijn, klaar voor de toekomst) | continu | |
Problematische schulden worden waar mogelijk voorkomen door vroegtijdig signaleren en een breed ondersteuningsaanbod | continu | |
Iedereen kan deelnemen aan de samenleving | We zetten ons in voor een dementievriendelijk Neder-Betuwe | continu |
We dragen bij aan het voorkomen en verminderen van eenzaamheid onder inwoners | continu | |
We bieden goede ondersteuning op het gebied van o.a. huisvesting, taal, scholing, werk en ontmoeting aan nieuwkomers conform de Wet Inburgering | continu | |
We zorgen ervoor dat iedereen, van oud tot jong, ongeacht geloofsachtergrond, geaardheid, afkomst, beperkingen en met welke idealen dan ook kan deelnemen aan onze samenleving | continu | |
We zorgen voor een passend woningaanbod in de wijk voor kwetsbare inwoners (zie verder ambitie 3.1: Wonen voor iedereen) | continu |
Activiteiten 2024
Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2024.
We bieden een helpende hand bij het formuleren van een hulpvraag, door onder andere onafhankelijke cliëntondersteuning, het welzijnswerk en de Kernpunten
Informele onafhankelijke cliëntondersteuning
In 2023 is door MEE Geldersepoort en Welzijn Rivierstroom een pilot gestart met de inzet van informele onafhankelijke cliëntondersteuning. Met deze ondersteuning helpen geschoolde vrijwilligers inwoners laagdrempelig bij het formuleren van een hulpvraag en het zoeken naar oplossingen bij deze hulpvraag. De uitvoering van deze pilot loopt door in het eerste half jaar van 2024. We monitoren de resultaten en evalueren of dit een vaste plek in het aanbod van onafhankelijke cliëntondersteuning kan krijgen.
Wij borgen de kwaliteit en beschikbaarheid van ondersteuning
Monitoring sociaal domein
We zorgen voor de verdere ontwikkeling en borging van monitoring binnen het sociaal domein.
In 2023 is een plan van aanpak voor monitoring opgesteld en uitgevoerd. Vanaf 2024 krijgt dit structureel een plek in de werkwijze in het sociaal domein. Er wordt periodiek een rapportage opgeleverd en we bouwen een dashboard voor tussentijdse informatievoorziening (voor de ambtelijke organisatie). De informatie vanuit monitoring is belangrijke input voor P&C documenten en sturing vanuit beleid.
Inkoop Wmo hulpmiddelen
In 2024 doorlopen we een inkooptraject voor de levering van hulpmiddelen in het kader van de Wmo (rolstoelen, scootmobielen, douche/toilet hulpmiddelen). Het streven is om per 1 oktober 2024 een nieuwe overeenkomst in te laten gaan.
Inkooptraject huishoudelijke ondersteuning
De huidige overeenkomsten met aanbieders voor huishoudelijke ondersteuning in het kader van de Wmo lopen tot en met maart 2025. In 2024 voeren we een inkooptraject uit zodat we vanaf april 2025 met een nieuwe overeenkomst voor huishoudelijke ondersteuning werken en we de levering van huishoudelijke ondersteuning borgen.
We faciliteren ondersteuning in buitengewone situaties
Er zijn situaties (bijvoorbeeld een dreigende onveilige situatie in een gezin) waarin snel handelen noodzakelijk is, maar waarin de Jeugdwet of Wmo niet direct voorziet. Met dit budget kunnen de consulenten (kortdurende) oplossingen inzetten, die niet binnen het wettelijk kader van de Wmo of de Jeugdwet passen, maar die op dat moment wel noodzakelijk worden geacht.
We zetten een gedragswetenschapper in
Consulenten worden in hun dagelijkse werkzaamheden geconfronteerd met grote verantwoordelijkheden, zoals de veiligheid van kinderen in onveilige situaties. De onafhankelijke gedragswetenschapper ondersteunt hen bij de analyse, het bedenken van oplossingsrichtingen en het indiceren van hulpverlening.
Daarnaast schrijft de SKJ (kwaliteitsregister jeugd, waarin consulenten geregistreerd staan) voor dat er intervisie gevolgd moet worden. De gedragswetenschapper kan die leveren, waarbij het een meerwaarde heeft dat zij/hij de consulenten en het werk kent. De gedragswetenschapper wordt naar behoefte ingehuurd en komt niet in loondienst.
We ondersteunen vormen van informele zorg en blijven hiervoor in gesprek met onze (lokale) partners
Welzijn op Recept
Vanuit de Rijksregeling Brede SPUK hebben we middelen ontvangen om het programma Welzijn op Recept in de gemeente op te zetten. Deze erkende interventie geeft huisartsen de mogelijkheid om patiënten met bijvoorbeeld psychosociale klachten, door te verwijzen naar een welzijnscoach. De welzijnscoach kijkt dan samen met de cliënt of de klachten mogelijk al verdwijnen of afnemen
bij deelname aan een welzijnsactiviteit. Met deze interventie vergroten we toestroom naar het welzijnsaanbod en hoeven huisartsen minder vaak een medisch recept uit te schrijven voor milde klachten. In 2024 maken we een plan van aanpak voor deze interventie. We inventariseren hierbij welke partner de welzijnscoach levert en we bevorderen de samenwerking tussen huisartsen en het welzijnswerk.
We geven uitvoering aan maatregelen ter bestrijding van armoede en koopkrachtverlies
Kabinetsmaatregelen
Op het moment van schrijven is nog niet bekend of, en zo ja welke, aanvullende maatregelen een volgend kabinet in 2024 gaat nemen om de sinds 2022 ontstane koopkrachtproblemen - bijvoorbeeld in de vorm van energiearmoede - te beperken. Naar alle waarschijnlijkheid zal een deel van de maatregelen door gemeenten worden uitgevoerd.
Ondersteunen van maatschappelijke organisaties middels subsidie ter ondersteuning van minima
Onderdeel van het terugdringen van armoede is een sterk aanbod passende ondersteuning door maatschappelijke organisaties. Door aanpassing van het subsidiebeleid verwachten wij in 2024 een beperkt aantal maatschappelijke organisaties (zonder winstoogmerk) in de regio te kunnen ondersteunen met subsidies. Zo stellen we hen in staat om onze inwoners met een laag inkomen te ondersteunen en armoede terug te dringen.
Voortzetten minimabeleid en bijzondere bijstand
We voeren, binnen de kaders die het rijk gemeenten meegeeft, beleid uit om inwoners met een minimuminkomen te ondersteunen. Naast Bijzondere Bijstand kennen we ook andere regelingen, zoals de Meedoenregeling en het kindpakket. Van het kindpakket wordt de afgelopen jaren goed gebruik gemaakt, maar andere minimaregelingen lijken minder bekend. In 2024 onderzoeken wij in hoeverre de drempel om aanspraak te doen op deze regelingen verlaagd kan worden door bijvoorbeeld vereenvoudiging van formulieren en werkprocessen.
Problematische schulden worden waar mogelijk voorkomen door vroegtijdig signaleren en een breed ondersteuningsaanbod
Dit doen wij door middel van een schuldregeling of budgetadvies. We streven ernaar schulden zoveel mogelijk te voorkomen of op te lossen als ze nog relatief klein zijn. Sinds medio 2023 is de looptijd van (minnelijke) schuldregelingen ingekort van 36 naar 18 maanden. Dit beperkt niet alleen de duur van een stressvolle periode, maar ook de aflossingscapaciteit van inwoners met schulden. In 2024 wordt duidelijk welk effect dit heeft op de formele schuldhulpverlening.
Elke maand ontvangt de gemeente signalen van vaste lastenpartners over inwoners met betalingsproblemen. Deze inwoners benaderen we proactief met een (vrijblijvend) hulpaanbod in de vorm van formele of informele ondersteuning.
We zetten ons in voor een dementievriendelijk Neder-Betuwe
Samen met partners maken we een plan van aanpak om een dementievriendelijke gemeenschap te worden en geven we daar uitvoering aan. De basis voor het plan vormt de dementiescan die we in het najaar van 2023 samen met Alzheimer Nederland en gemeentelijke partners uitvoeren. De scan geeft een weergave van de dementievriendelijkheid van de gemeente en concrete handvatten om samen met partners aan te werken.
We dragen bij aan het voorkomen en verminderen van eenzaamheid onder inwoners
Samen is Leuker
De lokale samenwerking tegen eenzaamheid krijgt in 2024 vervolg. Vanuit deze lokale samenwerking vergroten we de bewustwording van eenzaamheid en maken dit bespreekbaar. We stimuleren en faciliteren inwoners, vrijwilligers en organisaties om activiteiten gericht op het tegengaan van eenzaamheid uit te voeren onder de vlag van 'Samen is leuker'. We verbeteren het herkennen en signaleren van eenzaamheid door zowel inwoners, vrijwilligers als professionals, en het doorverwijzen naar (collectief) aanbod. We hebben ook specifiek aandacht voor bepaalde groepen die meer kans hebben om eenzaamheid te ervaren zoals ouderen, jongeren, alleenstaanden, laaggeletterden en mensen met een beperking. In de landelijke Week tegen Eenzaamheid (najaar 2024) besteden we extra aandacht aan eenzaamheid en ontmoeting. Rijksmiddelen van de Brede SPUK zetten we in voor extra slagkracht en subsidiemogelijkheden.
Join-Us
De tweewekelijkse bijeenkomsten van stichting Join-Us dragen specifiek bij aan het bestrijden van eenzaamheid onder jongeren. Jongeren tussen de 12 en 25 jaar die zich alleen voelen en hier iets aan willen doen kunnen gratis en zonder indicatie deelnemen aan deze bijeenkomsten. Tijdens de bijeenkomsten ligt de focus op het werken aan sociale vaardigheden onder begeleiding van jongerenwerkers. In de regio zijn er verschillende (lokale en regionale) partners die dit sinds 2022 faciliteren. In 2024 wordt Join-Us voortgezet en uitgebreid. De kosten voor de inzet van Join-Us in 2024 worden betaald uit de Rijksmiddelen van de Brede SPUK.
We bieden goede ondersteuning op het gebied van o.a. huisvesting, taal, scholing, werk en ontmoeting aan nieuwkomers conform de Wet Inburgering
In 2024 verwachten we stabilisatie in het nieuwe inburgeringsstelsel dat in 2022 in werking trad. We vereenvoudigen het stelsel door Welzijn Rivierstroom een grotere rol te geven in de maatschappelijke begeleiding van statushouders die in onze gemeente gehuisvest worden. Welzijn Rivierstroom helpt statushouders op weg in de lokale samenleving. Dit is maatwerk, waarbij wordt aangesloten bij de mogelijkheden en behoefte van de statushouder.
We zorgen voor een passend woningaanbod in de wijk voor kwetsbare inwoners
Beschermd wonen
Voor Beschermd wonen geldt dat de ingangsdatum voor het woonplaatsbeginsel én het financieel verdeelmodel is uitgesteld naar 1 januari 2025. Inhoudelijk voeren we in 2024 diverse projecten en activiteiten uit, waaronder de doorontwikkeling van de sluitende aanpak Wijk GGZ, Inloop GGZ en ervaringsdeskundigheid, het voorkomen van huisuitzettingen en Begeleid wonen voor jongvolwassenen.
Maatschappelijke Opvang blijft vooralsnog tot 2026 de (financiële) verantwoordelijkheid van centrumgemeente Nijmegen.
Woonzorgvisie
De gemeente stelt een woonzorgvisie met als doel over voldoende levensloopgeschikte en zorgwoningen te beschikken. De gemeente is hierbij regisseur en aanjager om aan de groeiende vraag van ouderen en andere kwetsbare inwoners naar passende huisvesting te voldoen met waar nodig zorg en begeleiding. De woonzorgvisie vormt de basis voor afspraken tussen gemeenten, corporaties, huurdersorganisaties en zorginstellingen op het gebied van wonen, leefbaarheid, welzijn en zorg. Bij het opstellen van de woonzorgvisie kijken we naar mogelijkheden voor regionale samenwerking. Hier ligt een relatie met ambitie 3.1: Wonen voor iedereen.
Ontwikkelingen voor 2024
Uitvoeringskosten Participatiewet en Schuldhulpverlenin g
Sinds 2015 voert de gemeente Buren voor Neder-Betuwe de schuldhulpverlening uit en sinds 2016
ook de Participatiewet, behalve het onderdeel bijzondere bijstand. Tijdens de evaluatie van deze samenwerking heeft gemeente Buren verzocht om de vergoeding van de
uitvoeringskosten te verhogen. In 2023 is gestart met een onafhankelijk onderzoek. Niet alleen naar wat een redelijke vergoeding voor gemeente Buren zou zijn, maar ook naar een aantal andere mogelijkheden om de uitvoering van de beide taken te beleggen. Bij het beschrijven van de verschillende alternatieven zal de kwaliteit van de dienstverlening, de aansluiting bij de visie van uw raad en de financiële consequenties worden betrokken. In de eerste helft van 2024 voorzien wij een raadsbesluit naar aanleiding van dit onderzoek.
5.2 Inwoners van Neder-Betuwe leven gezond en zijn vitaal
5.2 Inwoners van Neder-Betuwe leven gezond en zijn vitaal |
---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
Er is toegenomen aandacht voor preventie op de gebieden gezond leven en vitaal zijn | We zetten ons in voor een gezonde leefstijl voor jongeren en volwassenen | continu |
We zetten in op het versterken van de mentale gezondheid van onze inwoners | continu | |
We zetten in op het vroegtijdig signaleren van (verborgen) problemen bij ouderen en bieden preventieve ondersteuning | 2024 e.v. | |
Het middelengebruik onder (jonge) inwoners neemt af | We werken de aanpak 'Opgroeien in een Kansrijke Omgeving' (OKO) - voorheen IJslands Preventiemodel - nieuw uit kadernota | 2024-2026 |
Jeugdigen groeien op in een stabiele en veilige (thuis)omgeving | We zetten in op het versterken van relaties en het bieden van tijdige ondersteuning bij scheidingen | continu |
We zetten in op kwalitatief goede jeugdbescherming en hoog specialistische jeugdzorg | continu | |
We voeren de jeugdzorg zo effectief en efficiënt mogelijk uit, samen met relevante partners | continu | |
We zetten in op een duurzame aanpak van jeugdoverlast nieuw uit kadernota | 2024-2026 | |
We zetten in op normaliseren en een stevige leefomgeving voor jeugdigen | continu | |
Kinderen maken een goede start in het leven en hebben daarin gelijke kansen | We creëren een stevige basis tijdens de eerste 1000 dagen van een kind | 2024-2026 |
We blijven inzetten op de versterking tussen zorg en onderwijs | continu |
Activiteiten 2024
Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2024.
We zetten ons in voor een gezonde leefstijl voor jongeren en volwassenen
Gezond op eigen wijze en JOGG-aanpak
Onder de naam ‘Gezond op eigen wijze’ ondersteunen we inwoners van jong tot oud om gezonde keuzes te maken die passend en haalbaar zijn en stimuleren om een gezonde leefstijl aan te nemen. Hierbij zetten we in op drie hoofdthema’s: gezonde voeding, sport & bewegen en mentale gezondheid. We doen dit onder meer door de uitrol van campagnes, de inzet op een gezonde school-, sport- en leefomgeving en het beter in beeld brengen van het aanbod voor een gezondere leefstijl. Ook de uitvoering van de JOGG-aanpak, onder coördinatie van de JOGG-regisseur, valt hieronder. 'Gezond op eigen wijze' verbindt partners en activiteiten die bijdragen aan een gezonde leefstijl. Ze stimuleert voldoende en passend aanbod voor onze inwoners, onder meer met middelen vanuit het Lokaal Akkoord, en inspireert inwoners een stap(je) te maken richting een gezondere leefstijl. Zo werken we met elkaar aan een omgeving waarin de gezonde keuze de makkelijke keuze is, met aandacht voor het tegengaan van overgewicht, roken en overmatig alcoholgebruik.
Valpreventie
Om inwoners te ondersteunen in het vitaal ouder worden, zetten we extra in op valpreventie. Hierbij stimuleren we het (blijven) bewegen en het signaleren van valrisico's. Daarnaast richten we ons op het geven van voorlichting en toeleiding naar specifieke valtrainingen. Dit doen we samen met partners op het gebied van zorg en welzijn. Vanuit het Rijk zijn hiervoor vanuit de Brede SPUK extra middelen beschikbaar gesteld voor de periode 2023-2026.
We zetten in op het versterken van de mentale gezondheid van onze inwoners
In 2024 continueren en verstevigen we onze inzet op het vergroten van de mentale gezondheid onder onze inwoners. Hierbij richten we ons specifiek op weerbaarheid en veerkracht. Dit doen we onder andere door het bieden van verschillende trainingen, cursussen en voorlichtingen voor kinderen, jongeren en ouders over deze thema's. Dit doen we zoveel mogelijk in collectief verband. Hierin werken we samen met de basisscholen, het middelbaar onderwijs en diverse maatschappelijke partners die met jeugdigen en gezinnen werken.
Ook onderzoeken we, samen met relevante maatschappelijke partners, hoe we onze inwoners kunnen stimuleren om mentale gezondheid en de uitdagingen die hierbij komen kijken (beter) bespreekbaar te maken. We onderzoeken welke behoefte er is op het gebied van collectief preventief aanbod voor volwassenen en ouderen. Met Rijksmiddelen die we vanuit de Brede SPUK-regeling ontvangen, geven we een extra impuls aan onze inzet. We leggen hierbij ook de koppeling met onder andere het verminderen van eenzaamheid.
Pilot beweeginterventie voor jongeren
Begin 2024 worden de eerste resultaten van een beweeginterventie geëvalueerd. Met deze pilot leren we of bewegen een effectief middel is om de weerbaarheid en veerkracht te vergroten onder kwetsbare jongeren. Ook leggen we verbindingen met het buurtsportcoachteam om jongeren aan te moedigen zich aan te sluiten bij het huidige sport- en beweegaanbod in onze kernen.
We zetten in op het vroegtijdig signaleren van (verborgen) problemen bij ouderen en bieden preventieve ondersteuning
In 2024 evalueren we het in 2023 opgezette project Seniorenhuisbezoeken. De sociaal werkers en vrijwilligers van Welzijn Rivierstroom geven uitvoering aan dit project, waarbij alle 75-jarigen in Neder-Betuwe worden uitgenodigd voor een preventief huisbezoek. De evaluatie kan aanleiding geven om het project voort te zetten, al dan niet in aangepaste vorm.
We werken de aanpak 'Opgroeien in een Kansrijke Omgeving' (OKO) - voorheen IJslands Preventiemodel - nader uit en implementeren deze
In 2024 starten we in samenwerking met het Trimbos Instituut met de implementatie van de OKO-aanpak. Een verkenning hiertoe in 2023 gaf voldoende aanleiding om tot implementatie over te gaan. De OKO-aanpak is een erkende interventie waarbij middelengebruik onder jongeren wordt bestreden met behulp van omgevingsfactoren van de jongere. Zoals het (sociaal) netwerk en vrijetijdsbesteding. De aanpak is meerjarig. Het eerste jaar staat in het teken van het aanstellen van een projectleider, het mobiliseren van een kernteam met partners en een nulmeting van het middelengebruik onder jongeren.
We zetten in op het versterken van relaties en het bieden van tijdige ondersteuning bij scheidingen
Een gedeelte van de ondersteuningsvragen op het gebied van jeugdhulp heeft verband met relatieproblemen/echtscheiding van de ouders. Ten behoeve van het welzijn van het kind geven we in 2024 uitvoering aan het lokale plan huiselijk geweld en kindermishandeling. Hierbij zetten we onder meer in op het versterken van relaties en het bieden van tijdige ondersteuning bij relatieproblemen of (naderende) -beëindiging. We realiseren een gezin-relatieloket: een laagdrempelige plek waar ouders terecht kunnen met vragen over opvoeden en relaties en waar zij tijdig ondersteuning ontvangen. Met als doel escalatie na een (complexe) scheiding te voorkomen.
We zetten in op kwalitatief goede jeugdbescherming en hoog specialistische jeugdzorg
Nog te veel jeugdigen met complexe en meervoudige problematiek krijgen in onze gemeente niet tijdig de passende hulp die ze nodig hebben. In het kader van het landelijke actieplan ‘Best passende zorg voor de meest kwetsbare jongeren’ van het ministerie van VWS (maart 2019), werken we in 2024 op (boven)regionaal niveau aan een aantal opgaven. We realiseren een gezamenlijk inkooptraject op niveau van de 7 Gelderse jeugdhulpregio’s voor de Essentiële functies. Het volume van deze hoog specialistische zorgvormen is te laag om zelfstandig in te kopen. Een gezamenlijke inkoop zorgt ervoor dat deze vormen van jeugdhulp altijd beschikbaar zijn voor jeugdigen die dit nodig hebben. Daarnaast wordt in 2024 uitvoering gegeven aan de pilot driemilieusvoorzieningen. Driemilieusvoorzieningen zijn vormen van jeugdhulp waarbij een jeugdige in een instelling verblijft en daar onderwijs krijgt en dagbesteding heeft. Met deze pilot werken we aan de ambitie om meer kleinschalige en gezinsgerichte woonvormen te realiseren. Op deze manier werken we toe naar een zo huiselijk mogelijke omgeving voor kinderen die in een residentiële jeugdhulpinstelling verblijven. Tot slot worden in 2024 de pilots kleinschalige groepen JeugdzorgPlus afgerond en geëvalueerd. In de pilots wordt sinds 2022 ervaring opgedaan met het werken met kleinere en beter ingerichte groepen, met als doel de afbouw van gesloten jeugdhulp. Deze inzichten worden gebruikt bij de nieuwe contractering van JeugdZorgPlus in 2024.
We zetten in op een duurzame aanpak van jeugdoverlast
In 2024 continueren we de reeds ingezette acties om de aanpak van jeugdoverlast te verstevigen. Het doel is om overlast en problematisch groepsgedrag van jongeren te stoppen, dan wel te voorkomen. Daarnaast is het doel om de sociale positie van jongeren te versterken en hen meer perspectief te bieden. Dit doen we onder andere door het doorbreken van negatieve groepsdynamiek, het voorkomen van jonge aanwas en het voorkomen van doorgroei naar criminele netwerken.
We werken samen met onze ketenpartners zoals politie en jongerenwerk, volgens de methodiek 'Plus-min-mee'. Door het toepassen van deze methodiek pakken we niet alleen de overlastgroepen aan, maar zetten we ook in op de individuen binnen de groepen. Daarnaast willen we in 2024 de inloopvoorzieningen uitbreiden. Hiermee wordt enerzijds de overlast op straat verminderd doordat meer jongeren vaker 'binnen' zijn. Anderzijds krijgen we daardoor meer zicht op de individuele jongeren, zodat problematisch gedrag sneller gesignaleerd en aangepakt kan worden. De gemeente ziet, als procesregisseur, toe op een goede uitvoering en monitoring van deze aanpak.
We zetten in op normaliseren en een stevige leefomgeving voor jeugdigen
We hebben de afgelopen periode flink geïnvesteerd in het uitdragen van normaliseren en een stevige leefomgeving als uitgangspunt in ons jeugdbeleid. Hier zijn verschillende lokale en regionale initiatieven uit voort gekomen. Deze inzet continueren en intensiveren we de komende jaren. We zetten de reeds ingezette initiatieven voort, die een bijdrage leveren aan normalisering, zoals Bewell, Bakkie Kroost, Moedergroepen, Buurtgezinnen, Kansrijke Start, POH Jeugd en de Ouderavonden ‘Eerste hulp bij Opgroeien’.
Daarnaast ontwikkelen we samen met onze partners zoals o.a. de scholen, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg en jeugdhulpaanbieders, nieuwe initiatieven die bijdragen aan normalisering. De focus ligt daarbij op initiatieven gericht op ontmoeting en elkaar versterken, vergroten van veerkracht en weerbaarheid, en collectieve vormen van hulp en ondersteuning. Hiermee richten we ons op het versterken van de leefwereld van het kind, het opvoedkundig klimaat binnen gezinnen en de algemene weerbaarheid. Dit versterkt de draagkracht van kind, gezin en omgeving, waardoor er meer zonder inzet van formele hulp opgevangen kan worden als het eens wat moeilijker gaat.
We creëren een stevige basis tijdens de eerste 1000 dagen van een kind.
Sinds 2023 nemen we deel aan het rijksprogramma Kansrijke Start. Hiermee richten we ons op kinderen in de eerste 1000 levensdagen (gerekend vanaf de zwangerschap), die opgroeien in een kwetsbare gezinssituatie. Het doel is álle kinderen in Neder-Betuwe een Kansrijke Start te bieden. Samen met onze lokale coalitie Kansrijke Start zetten we in 2024 onder andere in op het verstevigen van de samenwerking tussen het medische en sociale domein, het in een vroeg stadium signaleren en zo laagdrempelig mogelijk ondersteunen van kwetsbare gezinnen, het organiseren van netwerkbijeenkomsten voor partners en het organiseren van voldoende passend aanbod voor jonge, kwetsbare gezinnen.
We blijven inzetten op de versterking tussen zorg en onderwijs
Met de (tijdelijke) middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs hebben we sinds 2022 maatregelen genomen om laagdrempelige ondersteuning en normaliseren meer vorm te geven binnen het onderwijs. De inzet hebben we gemonitord. We zetten de maatregelen of werkzame elementen daarvan die een positieve bijdrage leveren aan onze beleidsdoelen voort. Zo ook de inzet van het schoolmaatschappelijk werk. De aanbesteding voor deze opdracht is in het najaar 2023 gestart en loopt in de eerste helft van 2024 door. De werkzame elementen uit de pilots jeugdhulp in de school die de afgelopen twee jaar zijn uitgevoerd op verschillende scholen verwerken we zoveel mogelijk in de opdracht aan het schoolmaatschappelijk werk. Zoals het aanbieden van weerbaarheidstrainingen. Daarnaast continueren de jeugdconsulenten van het Kernpunt met aandachtsgebied onderwijs, hun relatie met onderwijspartners, zodat zij vroegtijdig kunnen meedenken bij opvoed- en opgroeivraagstukken.
Op regionaal niveau werken we samen met vier andere gemeenten en vier Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs (Primair en Voortgezet Onderwijs) om de inzet van jeugdhulp te verminderen. Daar denken we bijvoorbeeld na hoe we de samenwerking en normaliseren nog beter tot uitvoering kunnen brengen.
Ontwikkelingen voor 2024
Integraal Zorg Akkoord (IZA)
Het IZA zorgt voor een belangrijke landelijke ontwikkeling: de verschuiving van zorg richting preventie: een focus op het bevorderen van gezondheid. Dit om de zorg goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Zorgpartijen moeten onderling meer samenwerken, maar ook met de gemeenten samen. De gemeente Tiel is voor onze regio de mandaat houdende gemeente en ontvangt hier jaarlijks € 1,6 miljoen voor in de jaren 2023 t/m 2026. Het is de bedoeling dat na 2026 de middelen voor het gemeentelijk preventiebeleid structureel worden gefinancierd via het Gemeentefonds. Tot die tijd hebben wij dus geen eigen middelen voor het IZA, maar loopt onze financiering via de gemeente Tiel. In 2024 wordt regionaal aan het IZA gewerkt middels een regioplan. Daarbij is de verbinding met de Brede SPUK van belang. Dit borgen wij door de ingehuurde regionale projectleider voor het IZA nauw samen te laten werken met de opdracht die de GGD heeft voor de Brede SPUK.