1. Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
1. Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Burgemeester
Vestigingsplaats: NijmegenFinancieel belang:
De kosten van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid worden gedragen door bijdragen van het Rijk, de provincie, zorgverzekeraars en gemeenten. De verdeling van de kosten, die voor rekening komen van de deelnemende gemeenten, zijn voor 50% gebaseerd op historische kosten en voor 50% op de rijksbijdrage per gemeente via het gemeentefonds.
De totale bijdrage van de deelnemende gemeenten, die in de begroting 2024 van de VRGZ is opgenomen, bedraagt € 48.760.837 waarvan de gemeentelijke bijdrage van Neder-Betuwe
€ 1.973.012 bedraagt.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2022 (jaarrekening)
31-12-2023 (begroting)
31-12-2024 (begroting)
Eigen vermogen
7.783.000
5.928.000
5.759.000
Vreemd vermogen
66.131.000
84.001.000
87.991.000
Totaal vermogen
73.914.000
89.929.000
93.670.000
Exploitatieresultaat:
1.577.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Om de risico’s te beheersen, zijn normen ontwikkeld voor het benodigde weerstandsvermogen.
Voor het programma Crisis en Rampenbestrijding (C&R) gaat dit om 5% van de baten. En norm van totaal € 3.128.000. De stand van de algemene reserve C&R voor 2024 bedraagt naar verwachting € 3.028.000. Daarmee voldoet de reserve bijna aan de bestuurlijke norm van 5%.
Voor het programma Regionale Ambulance voorziening (RAV) gaat dit om 10% van de baten. Een norm van totaal € 3.329.000. De stand van de algemene reserve C&R voor 2024 bedraagt naar verwachting € 2.631.000. Daarmee voldoet de reserve niet aan de bestuurlijke norm van 10%. Het percentage bedraagt 8%.
Het totaal aan gekwantificeerde risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing voor C&R en RAV bedraagt een bedrag van totaal € 6.503.000. Hiermee komt de weerstandsratio (uitgaande van het normbedrag) op 0,89 en is onvoldoende. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s van € 744.000 (€ 6.503.000 - € 5.759.000).
Dit betekent dat er in de begroting van de gemeente Neder-Betuwe rekening wordt gehouden met een extra risicoreservering van € 33.000 (op basis van totaal aantal inwoners VRGZ en het aantal inwoners Neder-Betuwe). Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij het onderdeel verbonden partijen in deze begroting.2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelderland-Zuid
2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelderland-Zuid
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een collegelid
Vestigingsplaats: NijmegenFinancieel belang:
Het totaal van alle gemeentelijke bijdragen voor uniforme taken op basis van inwoneraantal en van facturen en facultatieve taken bedraagt voor 2024 conform de begroting 2024 van de GGD € 38.375.169. Voor Neder-Betuwe komt de gemeentelijke bijdrage uit op € 1.560.535. Hiervan is € 1.472.372 voor uniforme taken op basis van inwoneraantal en op basis van facturen en € 88.208 voor facultatieve taken.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2022 (jaarrekening)
31-12-2023 (begroting)
31-12-2024 (begroting)
Eigen vermogen
2.547
1.962
1.862
Vreemd vermogen
22.217
20.903
20.795
Totaal vermogen
24.764
22.865
22.657
Exploitatieresultaat:
524.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Op basis van de notitie 'Risicomanagement, voorzieningen en weerstandsvermogen' van de GGD is de streefwaarde van het weerstandsvermogen bij de begroting GGD 2024 bepaald op € 1.271.000.
Verwacht saldo van de algemene reserve bedraagt ultimo 2024 € 1.593.000. Het totaal aan gekwantificeerde risico’s van de GGD beloopt een bedrag van afgerond € 3.237.000. Hiermee komt de weerstandsratio op 0,49 en is onvoldoende. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s van € 1.644.000 (€ 3.237.000 - 1.593.000). Dit betekent dat er in de begroting van de gemeente Neder-Betuwe rekening gehouden moet worden met een extra risicoreservering van € 73.000 (op basis van totaal aantal inwoners GGD en het aantal inwoners Neder-Betuwe).
Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting.3. Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
3. Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Burgemeester
Vestigingsplaats: TielFinancieel belang:
De bijdragen van de aangesloten gemeenten zijn gebaseerd op het inwoneraantal. Voor 2024 geldt een bijdrage per inwoner van € 10,79*. De gemeenten dragen in totaal in 2024
€ 2.747.287 bij aan Regio Rivierenland. Dat is een stijging van 20% (of € 1,66 per inwoner) ten opzichte van de begroting 2023. Dit betekent dat de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Neder-Betuwe vanaf 2024 neerkomt op een bijdrage van € 274.534*.Daarnaast draagt de gemeente bij aan taken die Regio Rivierenland via dienstverleningsovereenkomsten uitvoert voor Neder-Betuwe (contractgestuurde dienstverlening). In 2024 werken we met Regio Rivierenland verder aan meer inzicht in en grip op deze dienstverleningsovereenkomsten.
* de concept-begroting die in juni 2023 aan de raden voor een zienswijze was voorgelegd, ging uit van een bijdrage van € 12,04 per inwoner en een totaalbijdrage van Neder-Betuwe van € 305.500. Nadat een groot deel van de raden in hun zienswijzen aangaven dat er eerst een goed gesprek plaats zou moeten vinden over de formatie-uitbreiding die in de begroting was verwerkt, heeft het Dagelijks Bestuur een gewijzigde begroting ter vaststelling voorgelegd aan het Algemeen Bestuur. Daarin was minder formatie-uitbreiding opgenomen. De vastgestelde begroting kent daarom een lagere bijdrage voor Neder-Betuwe.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2022 (jaarrekening)
31-12-2023 (begroting)
31-12-2024 (begroting)
Eigen vermogen
3.170.000
2.417.000
2.307.000
Vreemd vermogen
11.651.000
12.187.000
9.902.000
Totaal vermogen
14.821.000
14.604.000
12.209.000
Exploitatieresultaat:
535.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Regio Rivierenland is een gemeenschappelijke regeling (GR) die taken uitvoert in opdracht van acht gemeenten. Het weerstandsvermogen van de regio wordt enerzijds gevormd door dat van de afzonderlijke gemeenten. Maar de GR is op grond van wettelijke voorschriften ook zelf verplicht voorzieningen te vormen voor kwantificeerbare risico’s, verplichtingen en verliezen. Daarnaast is het wenselijk om voor bepaalde activiteiten een reserve te hebben om te voorkomen dat bedrijfsresultaten en onvoorziene omstandigheden grote afwijkingen veroorzaken in de jaarlijks geraamde gemeentelijke bijdragen en tarieven.Regio Rivierenland concludeert dat de eigen weerstandscapaciteit voldoende is om de risico’s die ze loopt op te vangen. De gemeente hoeft hiervoor geen aanvullende maatregelen te treffen.
In het verleden is een integrale inventarisatie van de financiële risico's uitgevoerd bij het Regiokantoor van Regio Rivierenland. Daarbij is een koppeling gelegd met de saldi van reserves om de risico's te kunnen dekken. De in de balans opgenomen algemene reserve van € 474.000 wordt voldoende geacht voor het afdekken van de financiële risico's.
In de zienswijze op de Begroting 2024 van Regio Rivierenland heeft Neder-Betuwe (opnieuw) geconstateerd dat het een geruststellende conclusie is dat er in algemene zin geen (grote) risico's zijn die om directe aanpassing in de bedrijfsvoering vragen en dat de in de balans opgenomen reserves voldoende wordt geacht voor het afdekken van de financiële risico's. Maar de risico’s en maatregelen worden niet gekwantificeerd, alleen beschreven in algemene termen. En de laatste uitgebreide risicoanalyse dateert van enkele jaren geleden. Daardoor is voor onze gemeente niet goed na te gaan of de conclusie van de regio klopt: voor welk bedrag loopt de regio naar verwachting in 2024 risico’s en welke omvang van het weerstandsvermogen past daarbij? Daarom heeft de raad in zijn zienswijze opnieuw aangedrongen op verheldering van de risico’s en actualisering van de risicoanalyse.
4. AVRI
4. AVRI
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een Collegelid
Vestigingsplaats: GeldermalsenFinancieel belang:
Uit de begroting van de gemeenschappelijke regeling Avri 2024 blijkt een verhoging van de afvalstoffenheffing per 2024 met gemiddeld € 25,00 (van € 317 naar € 342). De definitieve vaststelling van de tarieven afvalstoffenheffing 2024 vindt eind 2023 plaats.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2022 (jaarrekening)
31-12-2023 (begroting)
31-12-2024 (begroting)
Eigen vermogen
1.806.000
1.568.000
1.317.000
Vreemd vermogen
45.278.000
44.335.000
41.298.000
Totaal vermogen
47.084.000
45.903.000
42.615.000
Exploitatieresultaat:
1.000 positief
0
0
Risico's en weerstandscapaciteit
Het weerstandsvermogen van Avri groeit in de begroting van 2024 naar het gewenste niveau voldoende en dekt daarmee alle risico's af. Dit betekent dat de kans klein is dat de deelnemende gemeenten moeten bijbetalen als de risico's zich echt voordoen.De gemeente Neder-Betuwe dient zelf in de begroting 2024 onder de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing een reservering te maken ter dekking van deze risico's.
Verwacht saldo van de beschikbare weerstandscapaciteit ultimo 2024 bedraagt € 8.140.000. Het totaal aan gekwantificeerde risico’s van de Avri beloopt een bedrag van afgerond € 8.537.000. Hiermee komt de weerstandsratio op 0,95 en is net niet voldoende. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s van € 397.000 (€ 8.140.000 - 8.537.000). Dit betekent dat er in de begroting van de gemeente Neder-Betuwe rekening gehouden moet worden met een extra risicoreservering van € 40.000 (op basis van totaal aantal inwoners Avri en het aantal inwoners Neder-Betuwe).
Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting.5. Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
5. Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een collegelid
Vestigingsplaats: TielFinancieel belang:
De jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan de ODR is bedoeld voor het uitvoeren van vergunningverlenings-, advies- en toezicht-/handhavingstaken op het gebied van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Ook wordt de bijdrage ingezet voor stelseltaken en het ketentoezicht, die in het Gelders Stelsel (provincie breed) worden uitgevoerd. De totale deelnemersbijdrage, opgenomen in de begroting ODR 2024, is € 23.080.424. De gemeentelijke bijdrage Neder-Betuwe is € 2.189.451. Hierin is het Werkprogramma ODR 2024 (feitelijk verwachte werkzaamheden en middelen) nog niet verwerkt. Dit werkprogramma komt zoals afgesproken in de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) eind 2023 ter beschikking. Eventuele financiële gevolgen van het Werkprogramma ODR 2024 worden daarna verwerkt in het eerstvolgende planning & control document.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2022 (jaarrekening)
31-12-2023 (begroting)
31-12-2024 (begroting)
Eigen vermogen
1.163.654
1.135.029
1.106.404
Vreemd vermogen
5.342.882
5.158.213
4.989.635
Totaal vermogen
6.506.536
6.293.242
6.096.039
Exploitatieresultaat:
433.514 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Het weerstandsvermogen is voldoende om de risico's op te vangen (1,13). Het totaal aan becijferde risico’s gaat om een bedrag van € 645.205. De aanwezige weerstandscapaciteit betreft een totaalbedrag van € 727.550. Hiermee zijn de risico’s afgedekt.6. Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
6. Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een collegelid
Vestigingsplaats: TielFinancieel belang:
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit de bijdrage per inwoner van de aangesloten gemeenten en de bijdrage van het Waterschap Rivierenland (dienstverleningsovereenkomst). De verdeling van de algemene en specifieke kosten, die gemaakt worden voor de deelnemende gemeenten, gebeurt naar evenredigheid van het aantal inwoners. In de begroting van het RAR over 2024 is een totale gemeentelijke bijdrage opgenomen van
€ 2.851.877 waaraan Neder-Betuwe een bedrag van € 309.361 levert.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2022 (jaarrekening)
31-12-2023 (begroting)
31-12-2024 (begroting)
Eigen vermogen
702.273
557.656
507.656
Vreemd vermogen
8.669.894
7.868.873
7.595.424
Totaal vermogen
9.372.167
8.426.529
8.103.080
Exploitatieresultaat:
179.617 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
De hoogte van de verhouding van het weerstandsvermogen is door het Algemeen Bestuur in 2014 vastgesteld op minimaal 1,0. Deze kaders zijn in september 2014 vastgesteld, opnieuw in 2017 en 2019 geverifieerd en nog steeds geldend. Op basis van de actuele cijfers bedraagt het normbedrag van de gewenste weerstandscapaciteit € 211.000. Voor het jaar 2024 wordt weerstandscapaciteit nodig geacht van € 287.436, zodat sprake is van een weerstandsverhouding van 1,0. Hiermee zijn alle risico’s van het RAR afgedekt en is geen aanvullende risicoafdekking nodig vanuit de gemeenten.7. Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
7. Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een collegelid
Vestigingsplaats: Kerk-AvezaathFinancieel belang:
De provincie en gemeenten hebben in het kader van de verzelfstandiging in 1999 (bij het ontstaan van de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied met de handelsnaam Uit®waarde) hun bijdragen in de exploitatietekorten afgekocht. Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie zichzelf moet bedruipen. De gemeente Neder-Betuwe heeft in 2008 voor de laatste keer een afkoopsom betaald (€ 158.000) aan recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal en levert sinds 2009 geen financiële bijdrage meer.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2022 (jaarrekening)
31-12-2023 (begroting)
31-12-2024 (begroting)
Eigen vermogen
0
0
0
Vreemd vermogen
6.853
6.853
6.853
Totaal vermogen
6.853
6.853
6.853
Exploitatieresultaat:
0
0
0
Risico's en weerstandscapaciteit
Geen.8. Werkzaak Rivierenland
8. Werkzaak Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een collegelid
Vestigingsplaats: TielFinancieel belang:
Voor Werkzaak Rivierenland is in de begroting van Neder-Betuwe rekening gehouden met een bijdrage om het totale bedrijfsvoeringsresultaat te dekken. Voor 2024 betreft de totale bijdrage € 1.198.00 voor salariskosten SW en bedrijfsvoeringskosten. In 2024 wordt op basis van de septembercirculaire 2022 verwacht, dat hier een rijksvergoeding van €1.087.600 tegenover staat. Een deel van deze rijksvergoeding wordt gebruikt als dekking van salariskosten voor medewerkers van Sociale Werkvoorziening (SW), die in dienst zijn bij Scalabor (het voormalige Presikhaaf).Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2022 (jaarrekening)
31-12-2023 (begroting)
31-12-2024 (begroting)
Eigen vermogen
5.756.000
3.417.000
3.259.000
Vreemd vermogen
27.284.000
6.686.000
27.431.000
Totaal vermogen
33.040.000
10.103.000
30.690.000
Exploitatieresultaat:
5.340.500 positief
0
0
Risico's en weerstandscapaciteit
De totale netto-risico’s, zoals berekend in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de begroting 2024 van Werkzaak, beslaan een bedrag van € 2.375.000 en de beschikbare weerstandsvermogen is eveneens €2.100.000. Hiermee komt de weerstandsratio op 0,88 en is onvoldoende. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s van € 275.000 (€ 2.375.000 - 2.100.000). Dit betekent dat er in de begroting van de gemeente Neder-Betuwe rekening gehouden moet worden met een extra risicoreservering van € 3.000. (op basis van totaal aantal inwoners Werkzaak Rivierenland en het aantal inwoners Neder-Betuwe).
Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting.9. Industrieschap Medel
9. Industrieschap Medel
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Twee wethouders en twee raadsleden
Vestigingsplaats: TielFinancieel belang:
De gemeenten Tiel en Neder-Betuwe nemen in principe op gelijke basis deel. Een positief of een negatief saldo, dat het Algemeen Bestuur van Industrieschap Medel over enig jaar meldt, wordt voor gelijke delen gegund of bijgedragen. De grondexploitatie geeft in 2023 een verwacht saldo van € 25,9 miljoen (2022, € 25,2 miljoen) op contante waarde. Het verschil tussen 2022 en 2023 komt voort uit het resultaat van de tender.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2022 (jaarrekening)
31-12-2023 (begroting)
31-12-2024 (begroting)
Eigen vermogen
3.999.400
20.539.000
23.550.000
Vreemd vermogen
54.153.044
0
0
Totaal vermogen
58.152.444
20.539.000
23.550.000
Exploitatieresultaat:
234.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
De ontwikkeling van Medel brengt financiële risico’s met zich mee. Deze risico’s zijn kleiner geworden nu er sprake is van een onherroepelijk bestemmingsplan. In een doorlopen Tenderprocedure zijn alle kavels van Medel verkocht. Alle zich nu nog mogelijk voordoende risico’s zijn verwerkt in de grondexploitatie 2023 en kunnen daar ruimschoots worden afgedekt. Zodoende is geen aanvullend risico opgenomen.10. Waterbedrijf Vitens N.V.
10. Waterbedrijf Vitens N.V.
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Als aandeelhouder
Vestigingsplaats: ZwolleFinancieel belang:
De gemeente Neder-Betuwe bezit 16.023 (0,277%) gewone aandelen van € 1 nominaal.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2022 (jaarrekening)
31-12-2023 (begroting)
31-12-2024 (begroting
Eigen vermogen
649,5 miljoen
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
1.446,6 miljoen
n.n.b.
n.n.b.
Totaal vermogen
2.096,1 miljoen
n.n.b.
n.n.b.
Exploitatieresultaat:
33,9 miljoen positief
n.n.b.
n.n.b.
Risico's en weerstandscapaciteit
Niet van toepassing11 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
11 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Als aandeelhouder
Vestigingsplaats: Den HaagFinancieel belang:
Neder-Betuwe heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht van 18.246 aandelen van € 2,50. Dit aandelenbezit heeft een duurzaam karakter.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2022 (jaarrekening)
31-12-2023 (begroting)
31-12-2024 (begroting)
Eigen vermogen
4.615 miljoen
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
107.459 miljoen
n.n.b.
n.n.b.
Totaal vermogen
112.074 miljoen
n.n.b.
n.n.b.
Exploitatieresultaat:
300 miljoen positief
n.n.b.
n.n.b.
Risico's en weerstandscapaciteit
Niet van toepassing.12. Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland
12. Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een Collegelid
Vestigingsplaats: TielFinancieel belang:
Voor de aanleg van een breedbandnetwerk is een langlopende financieringsovereenkomst afgesloten met een looptijd van 50 jaar. Aflossing vindt plaats vanaf het derde jaar (2022) en heeft een looptijd van 48 jaar. Het totale investeringsbudget is € 37.500.000. De zeven gemeenten die deelnemen in de UBR zijn voor hun aandeel aansprakelijk als vermogenstekorten zouden ontstaan of de UBR niet in staat is om aan de aflossingsverplichtingen van de lening te voldoen.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2022 (jaarrekening)
31-12-2023 (begroting)
31-12-2024 (begroting)
Eigen vermogen
433.000
493.000
112.000
Vreemd vermogen
36.065.000
35.938.000
35.232.000
Totaal vermogen
36.948.000
36.431.000
35.344.000
Exploitatieresultaat:
42.000 positief
22.000 positief
25.060 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Voor de aanleg van een breedbandnetwerk is een langlopende financieringsovereenkomst afgesloten met een looptijd van 50 jaar. Aflossing vindt plaats vanaf het derde jaar (2022) en heeft een looptijd van 48 jaar. Het totale investeringsbudget is € 37.500.000. De zeven gemeenten die deelnemen in de UBR zijn voor hun aandeel aansprakelijk als vermogenstekorten zouden ontstaan of de UBR niet in staat is om aan de aflossingsverplichtingen van de lening te voldoen. Het aandeel waarvoor Neder-Betuwe aansprakelijk is bedraagt een percentage van 19,048% een bedrag van € 7.142.857. Restant aandeel aansprakelijkheid per ultimo 2022 bedraagt € 7.038.694.Voor 2024 verwacht UBR niet dat er tekorten ontstaan. De financiële risico's zijn beperkt en er is voorzichtigheid betracht bij de financiële doorrekeningen. Vanaf het 4e kwartaal 2020 zijn de eerste aansluitingen operationeel en genereert de UBR inkomsten uit de exploitatie van het breedbandnetwerk. Via de verhuur van glasvezelparen.
Met de ramingen zoals opgenomen in de begroting 2024 is zichtbaar gemaakt dat de UBR kapitaal en vermogen opbouwt en aan alle betalingsverplichtingen kan voldoen. Op de langere termijn (na 2026) groeit het eigen vermogen en neemt het saldo liquide middelen verder toe als gevolg van de oplopende exploitatie-overschotten. Het is daarom niet te verwachten dat de deelnemende gemeenten vanuit hun eigenaarschap of garantiestelling voor de lening financiële nadelen zullen ondervinden. Na 2026 lopen de positieve resultaten op, omdat de geactiveerde voorbereidings-kosten dan volledig zijn afgeschreven en niet meer op de exploitatie drukken.