Wegen en Verhardingen
Beleidskader :
Het IBOR-plan met bijbehorende Assetsheet Wegen en Verhardingen. De assetsheet is gericht op alle verhardingen in beheer van de gemeente Neder-Betuwe. Deze omvat de rijbanen, fiets- en voetpaden van asfalt en elementen verharding. Ook de wegmarkering en bermverharding zijn in deze asset meegenomen.
Wat is het areaal dat hoort bij deze asset?
De gemeente Neder-Betuwe heeft ruim 1,8 miljoen m² verhardingen in beheer. Dit is circa 72 m² per inwoner en ligt in lijn met het landelijk gemiddelde. De areaalgegevens van de wegen zijn vastgelegd in het beheersysteem Geovisia.
Huidige stand van zaken
- Om inzicht te krijgen in de kwaliteit van het totale areaal wordt er een tweejaarlijkse visuele weginspectie uitgevoerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de CROW-systematiek voor wegbeheer.
- Er is voor 2024 een actueel en compleet beeld van de kwaliteit.
- De kwaliteit van de wegen in de gemeente Neder-Betuwe is stabiel. Dit valt in kwaliteitsniveau Basis (B) en voor de centrumgebieden (A).
- De fiets- en voetpaden zijn de afgelopen jaren in kwaliteit gestegen. Op meerdere plekken is er gewerkt om het uitgesteld onderhoud aan wegen weg te werken.
Samenvatting financiële gegevens
Wegen en Verharding (IBOR 2022-2031) | ||||
---|---|---|---|---|
Exploitatie: | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Onderhoud | 202.850 | 202.850 | 202.850 | 202.850 |
Kapitaallasten | 185.528 | 297.182 | 310.042 | 307.901 |
Dotatie voorziening | 1.113.898 | 1.113.898 | 1.113.898 | 1.113.898 |
Totaal Wegen en Verharding | 1.502.276 | 1.613.930 | 1.626.790 | 1.624.649 |
Verloop Voorziening | 2024 | 2025 | 2026 | 2026 |
Stand voorziening 01-01 | 1.311.083 | 1.195.981 | 1.080.879 | 965.777 |
Toevoeging | 1.113.898 | 1.113.898 | 1.113.898 | 1.113.898 |
Onttrekking | 1.229.000 | 1.229.000 | 1.229.000 | 1.229.000 |
Stand voorziening 31-12 | 1.195.981 | 1.080.879 | 965.777 | 850.675 |
Speerpunten 2024
- Databeheer: De wegendata moeten qua m2 worden herijkt. Tevens moeten de wegendata worden bijgehouden in de kwaliteit in kenmerken (het paspoort). Enkele in het oog springende gebreken zijn het jaar van aanleg, het uitgevoerde onderhoud en het verhardingstype. Deze inhaalslag is nodig om een goede programmering op te zetten ten behoeve van inspecties en projecten.
- Inzichten op basis van weginspectie: Alle wegvakonderdelen in de gemeente Neder-Betuwe zijn geïnspecteerd.
- Bermverharding: In 2024 zal meer bermverharding aangebracht worden om de verkeersveiligheid te vergroten.
- Vervangingen: In de komende jaren verwachten we een piek aan vervangingsinvesteringen voor wegen, aangezien een groot areaal aan wegen tussen 1970 en 1979 is aangelegd. In de financiële verordening is opgenomen dat wegen een afschrijvingstermijn hebben van 50 jaar. Daarom wordt in 2024 in beeld gebracht wat de noodzakelijke vervangingskosten zijn. Hiervoor zijn nog geen kapitaallasten opgenomen in op de meerjarenraming. Tevens wordt in 2023 een integraal Meerjaren Investeringsprogramma (MJIP) Openbare Ruimte opgesteld.