Ambities
1.1 De gemeente is communicatief en participatief
1.1 De gemeente is communicatief en participatief |
---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
De gemeentelijke dienstverlening is optimaal en goed toegankelijk | We zorgen voor een zo goed mogelijke bereikbaarheid van het klantcontactcentrum en de gemeentewinkel. Bij afwijkende openingstijden is informatie hierover goed te vinden. | continu |
We investeren in het verbeteren van de afhandeling van vragen en klachten. Ook de vragen en klachten die via sociale media binnenkomen. | continu | |
Waar dat nuttig en passend is, bieden we meer diensten digitaal aan. | 2024 | |
De gemeente informeert haar burgers tijdig, actief en toereikend over activiteiten, beleid, rechten en plichten | We volgen ook via sociale media wat er leeft onder burgers en hebben de omgeving goed in beeld. | continu |
We communiceren helder en begrijpelijk en zoveel mogelijk op B1-niveau. | continu | |
We leveren maatwerk per doelgroep door keuzes te maken in on- en offline kanalen, taal en toon. | continu | |
We bouwen aan relaties met intermediairs bij specifieke doelgroepen (sleutelfiguren). | continu | |
We werken cross-mediaal bij algemene boodschappen en crisiscommunicatie voor een zo groot mogelijk bereik. | continu | |
We zorgen voor een vindbare en toegankelijke, up-to-date website met het keurmerk drempelvrij. | continu | |
We werken toe naar een nog meer open en actief openbaar makende overheid door een gefaseerde invoering van de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wembv). | 2023-2025 | |
De gemeente werkt samen met burgers, bedrijven en partners voor begrip en draagvlak | We betrekken belanghebbenden of vragen hen te mee te denken bij gemeentelijke initiatieven. | continu |
We stellen duidelijke kaders en zijn helder over doel/impact van participatie. | continu | |
We delen actief informatie over gemeentelijke initiatieven en zijn open over de resultaten van participatietrajecten. | continu | |
We delen actief kennis met initiatiefnemers over mogelijke participatieaanpak en -methodieken. | 2024 |
Activiteiten 2024
Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2024.
We versterken de gemeentelijke dienstverlening
Voor 2024 werken we verder aan een zo goed mogelijke bereikbaarheid. We nemen voor ons klantcontactcentrum een nieuwe telefooncentrale in gebruik. Hiermee krijgen we inzicht in de kwaliteit en kwantiteit van de telefonisch dienstverlening. Dit inzicht is het startpunt voor het verder ontwikkelen van digitale en integrale dienstverlening. We gaan in 2024 starten met webcare. Dit betekent dat we ook op vragen en klachten gaan reageren die via onze sociale media kanalen binnenkomen.
In 2021 heeft uw raad de Visie op Communicatie en Participatie vastgesteld. De gemeente wil (nog steeds én meer):
- doelgroepgericht communiceren;
- voor betere plannen en zorgvuldige besluitvorming vanzelfsprekende participatie aanbieden aan de hand van heldere uitgangspunten;
- een communicatieve en participatieve organisatie zijn waarin medewerkers zo goed mogelijk toegerust zijn om communicatie en participatie in te passen in hun werk;
- zich positioneren én inzicht bieden in wat ze doet: een gemeente waarin het goed leven, wonen en werken is (profileren) en waar we werken voor én met inwoners.
We zijn in staat om het basispakket aan communicatiewerkzaamheden uit te voeren. De volgende stap is dat we werken aan verdere professionalisering en doorontwikkeling. Vanuit de vier actieprogramma’s gaan we in 2024 werken aan doorontwikkeling op de volgende vier punten:
Doelgroepgericht communiceren
In 2024 onderzoeken we onze doelgroepen. De resultaten uit dit doelgroepenonderzoek vormen een eerste nulmeting waar we een aantal zogenoemde persona's gaan uithalen. De persona’s (archetypes) vormen in 2024 de uitgangspunten in onze communicatieprocessen en vormgeving.
Vanzelfsprekende participatie
Om participatie echt vanzelfsprekend te maken binnen én buiten de organisatie is gedragsverandering nodig. Deze gedragsverandering houden we vast door in 2024 te werken volgens een gedragen participatieverordening, te trainen op mindset en vaardigheden, een online participatieplatform in te richten en de medewerkers te ondersteunen in projecten.
Communicatief en participatief vaardige organisatie
Vaardigheid ontstaat door kennis, inzicht en ondersteunend instrumentarium. We adviseren passend op vraagstukken en bieden laagdrempelige kaders om communicatie en participatie toe te passen. We investeren in herkenbare vormgeving die ondersteunend is aan onze boodschap.
Positionering
In 2024 besteden we, net als in 2023, aandacht aan arbeidsmarktcommunicatie: hoe ziet werken bij gemeente Neder-Betuwe eruit? Daarnaast laten we op herkenbare en laagdrempelige zien wat we doen en hoe we dat doen, aansluitend op de belevingswereld van de doelgroep.
We gaan aan de slag met nieuwe wetten om een meer digitaal toegankelijke en transparantere overheid te worden
De landelijke overheid legt de laatste jaren steeds meer nadruk op openheid en digitale toegankelijkheid van overheidsorganisaties: inwoners en bedrijven hebben recht om te weten welke informatie over hen verwerkt wordt en op een eenvoudige toegang tot overheidsdiensten. In 2024 zetten we hier verdere stappen in en geven en voeren de onderstaande wetten uit.
- de Wet open overheid (Woo), die overheden verplicht om behalve op verzoek ook pro-actief uit een aantal categorieën informatie te openbaren.
- De Wet elektronische publicaties (Wep), die de publicatie van formele besluiten regelt.
- De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv. Deze wet verplicht ons om voor alle diensten en producten een digitaal kanaal in te richten.
Ontwikkelingen voor 2024
Binnen dit begrotingsprogramma zijn er geen overige ontwikkelingen.
1.2 De gemeente is toekomstbestendig, zelfstandig en daadkrachtig
1.2 De gemeente is toekomstbestendig, zelfstandig en daadkrachtig |
---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
Een goede samenwerking met buurgemeenten, de regio en verbonden partijen | We blijven actief bij het ontwikkelen en benutten van kansen in de regio. | continu |
Waar nodig overleggen we met buurgemeenten en regionale organisaties om beleidsmaatregelen onderling af te stemmen, gezamenlijke standpunten in te kunnen nemen en/of belangenbehartiging van de regio mogelijk te maken. | continu | |
We laten taken uitvoeren door gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden wanneer dit de dienstverlening ten goede komt, de kwetsbaarheid vermindert en/of de kwaliteit en efficiëntie van de uitvoering vergroot. | continu | |
We dragen bij aan de opgaven en doelstellingen uit de Regio Deal FruitDelta Rivierenland | afgerond | |
Een verantwoorde in- en uitvoering van beleid, wetgeving en regelingen | We bekijken op vaste tijden of de bestaande procedures nog bijdragen aan een goede, rechtvaardige, efficiënte en rechtmatige uitvoering. | continu |
Nieuwe wet- en regelgeving voeren we in op een manier die past bij de schaal en de samenleving van Neder-Betuwe. | continu | |
Onze verantwoordelijkheid nemen in crisissituaties | Als het Rijk een beroep op ons doet in tijden van crises (stikstof-, energie-, vluchtelingen- of andere) , zijn we bereid onze bijdrage te leveren. | continu |
De gemeente ondersteunt mensen in nood en stimuleert en faciliteert waar nodig particuliere initiatieven om vluchtelingen op te vangen. | continu | |
Een effectieve ondersteuning van de gemeenteraad (nieuw uit kadernota) | We brengen het onderzoeksbudget van de Rekenkamer naar een niveau waarop die effectief zijn onderzoeken kan uitvoeren ter ondersteuning voor de raad. | 2024 en verder |
We onderzoeken wat er nodig is om de raadzaal een toekomstbestendige vergaderplek van de raad te laten zijn, met een uitstraling die bij onze raad en gemeente past. | 2024 en verder |
Activiteiten 2024
Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2024.
Activiteiten om een goede samenwerking te realiseren
We blijven intensief (boven)regionaal samenwerken
Regionale samenwerking is en blijft belangrijk, zeker ook omdat de regio steeds vaker de rol heeft van spin in het web tussen overheden, bedrijven, kennisinstellingen en inwoners. De uitdagingen voor gemeenten - en dus voor Neder-Betuwe - zijn soms groot en overstijgen vaak de gemeentegrenzen.
In deze begroting vindt u samenwerking - vooral op de schaal van Rivierenland - op verschillende plekken terug. Enkele voorbeelden daarvan zijn de volgende samenwerkingen:
- We bestrijden ondermijnende criminaliteit onder andere door het aanpakken van drugsproductie- en handel op basis van het Regionaal Hennepconvenant (dit vindt u terug in begrotingsprogramma 2).
- Via de pilot Energie Expertteam Rivierenland ondersteunen wij samen met VNO NCW en S-tec, ondernemers bij de verduurzamingsopgave (dit vindt u terug in begrotingsprogramma 3);
- We werken samen met de Rivierenlandgemeenten bij de programmering van bedrijventerreinen en kantoorlocaties, de realisatie van het huidige Regionaal Programma Werklocaties en de voorbereiding van het nieuwe plan dat in 2025 ingaat (dit vindt u terug in begrotingsprogramma 4).
- We stellen samen met de gemeenten Buren, Tiel, Overbetuwe, Lingewaard, het waterschap Rivierenland en de provincie Gelderland de strategische Agenda Boven-Linge en een kansenkaart op (dit vindt u terug in begrotingsprogramma 4).
- Bij het opstellen van een woonzorgvisie kijken we naar mogelijkheden voor regionale samenwerking (dit vindt u terug in begrotingsprogramma 5).
- Op regionaal niveau werken we samen met vier andere gemeenten en vier Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs (Primair en Voortgezet Onderwijs) om de inzet van jeugdhulp te verminderen (dit vindt u terug in begrotingsprogramma 5).
- We kijken of het mogelijk is om de verhaallijnen uit het ambitiedocument ‘Inspirerend Rivierenland’ en ‘Een schatkist met toekomstwaarde – Het erfgoed van de gemeente Neder-Betuwe’ zichtbaar te maken voor de eigen inwoners en toeristen (dit vindt u terug in begrotingsprogramma 6).
Op verschillende beleidsterreinen en taken werken we daarnaast met verbonden partijen samen met andere gemeenten. Deze verbonden partijen, zoals Avri, GGD en Regio Rivierenland zijn ieder meer gedetailleerd beschreven in de respectievelijke begrotingsprogramma's en in paragraaf 5 Verbonden Partijen.
We evalueren de inzet van de RegioDeal Fruitdelta Rivierenland
Eind 2023 loopt de RegioDeal Fruitdelta Rivierenland af. Met de andere gemeenten en Regio Rivierenland evalueren we in 2024 wat er bereikt is met de inzet van de middelen uit deze deal.
We verwerken de benodigde maatregelen uit de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen
Op 1 juli 2022 is de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) gewijzigd. Doel van de wetswijziging is het versterken van de democratische geldigheid van gemeenschappelijke regelingen en de kaderstellende en controlerende rol van raden. Het gevolg van deze wijziging is dat alle gemeenschappelijke regelingen op 1 juli 2024 gewijzigd moeten zijn.
In juni 2023 is de raad met raadsinformatiebrief RIB-32 geïnformeerd over het proces dat de Rivierenlandgemeenten doorlopen om die wijzigingen vorm te geven. In de loop van 2023 zijn bijeenkomsten georganiseerd om hierover mee te denken. In de eerste helft van 2024 stellen de besturen van de samenwerkingsverbanden hun tekstvoorstellen voor de gemeenschappelijke regelingen vast. Die worden vervolgens in één pakket voorgelegd aan de colleges en gemeenteraden van de deelnemende gemeenten voor zienswijzen en vaststelling.
Activiteiten om onze verantwoordelijkheid te nemen in crisissituaties
We werken regionaal aan een dekkend plan voor de huisvesting van vluchtelingen, asielzoekers en statushouders
In 2022 hebben het Rijk en de veiligheidsregio's de gemeenten opgeroepen om mee te helpen bij het oplossen van de crisis in de asielopvang. Met de andere gemeenten uit de Regio Rivierenland werken we aan een dekkend plan om te voldoen aan de opgaven en taakstelling om Oekraïners, asielzoekers en statushouders te huisvesten.
We vangen vluchtelingen op en verstrekken leefgelden aan Oekraïners .
Momenteel vangen wij ongeveer 100 Oekraïense vluchtelingen op in twee gemeentelijke opvanglocaties. Het gaat om de voormalige Isandraschool in IJzendoorn en een Oekraïens weeshuis in Kesteren. Het weeshuis verhuist waarschijnlijk eind 2023 of begin 2024 naar een nieuwe locatie in Dodewaard. Naast de kinderen, komen ook de werknemers van het weeshuis daar te wonen. Vanwege de landelijke druk op de opvangplekken voor Oekraïners onderzoeken wij de mogelijkheden om voor meer opvangplekken te zorgen Er worden ook nog steeds Oekraïense vluchtelingen opgevangen in particuliere opvanglocaties.
De gemeente verstrekt leefgelden aan Oekraïners die daar recht op hebben. Verder organiseert de gemeente in samenwerking met partners onderwijs(huisvesting), Nederlandse taallessen, leerlingenvervoer, sportactiviteiten, peuterspeelzaal, jeugdzorg, enzovoort.
De gemeente voldoet aan haar taakstelling om statushouders te huisvesten.
Activiteiten voor een verantwoorde in- en uitvoering van beleid, wetgeving en regelingen
We passen beleid en regelgeving aan op de Omgevingswet
Per 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Die vervangt een groot aantal landelijke wetten en regelingen, maar brengt ook weer nieuwe regels met zich mee. De overgangstermijn voor een gemeentedekkend Omgevingsplan is verlengd naar 1 januari 2032. Er is dus meer tijd om alle bestemmingsplannen, verordeningen en de bruidsschat te verhuizen naar het Omgevingsplan. In 2021 heeft uw raad besloten we dat Omgevingsplan in deelgebieden opstellen. Vanaf 1 januari 2024 werken we bovendien met 'toepasbare regels': een meer gebruiksvriendelijke en leesbare vertaling van juridische regels. Meer over de Omgevingswet vindt u in begrotingsprogramma 3 Fysieke leefomgeving, onder ambitie 3.4.
Activiteiten om de gemeenteraad effectief te ondersteunen
We verhogen het budget voor de rekenkamer
De raming hiervoor en de toelichting hierop zijn verderop in dit programma opgenomen, onder 'Nieuw beleid, ontwikkelingen en ambities'.
We verkennen de mogelijkheden voor een toekomstbestendige inrichting van de raadzaal
Het presidium heeft wensen geformuleerd ten aanzien van de raadzaal, onder andere vanwege de groei van de gemeente, waardoor het aantal raadsleden vanaf 2026 wordt uitgebreid. Gestart wordt met een verkenning waaraan de raadszaal qua inrichting, vormgeving en technische voorzieningen moet voldoen.
Dit hangt samen met de wens om in het kader van het hybride werken het gehele gemeentehuis onder de loep te nemen: hoe benutten we de ruimte het meest effectief en efficiënt. De raadzaal zou wellicht beter benut kunnen worden op momenten dat de raad er geen gebruik van maakt. Afgesproken is dat voor dit totale traject een deelproject ten aanzien van de raadzaal wordt gevoerd waarin raad en griffie een plek krijgen. Met name met de bedoeling de raadzaal op lange termijn een toekomstbestendige vergaderplek van de raad te laten zijn met een uitstraling die bij onze raad en gemeente past. Hoe precies dit deelproject wordt uitgevoerd wordt nog nader afgestemd. Vooralsnog wordt gedacht aan het voorbereiden ervan in 2023, het maken van keuzes over de inrichting van de zaal (en financiën) in 2024 en uitvoering in 2025, zodat het vóór de volgende verkiezingen is afgerond.
Ontwikkelingen voor 2024
Binnen dit begrotingsprogramma zijn er geen overige ontwikkelingen.