Overzicht op hoofdlijnen van de lokale heffingen
1. Onroerendezaakbelasting
De onroerendezaakbelasting (OZB) is veruit de voornaamste gemeentelijke belasting. De OZB bestaat uit een eigenarenbelasting bij woningen en niet-woningen en een gebruikersbelasting bij niet-woningen. De OZB is een algemene belasting en de opbrengst is bedoeld voor het dekken van de lasten van de gemeente. De grondslag voor de berekening van de OZB in 2024 is de WOZ-waarde per prijspeildatum van 1 januari 2023.
Voor 2024 wordt voorgesteld geen OZB stijging door te voeren. Vanaf 2025 wordt voorgesteld aanvullend op de 1% stijging vanuit het bestaande beleid een aanvullende stijging van 2% per jaar op te leggen om tot een sluitende begroting meerjarig te komen. Vanaf 2025 is zodoende sprake van een jaarlijkse OZB stijging van 3%.
Uw raad zal de OZB tarieven in december 2023 voor het jaar 2024 vaststellen, aangezien dan ook de WOZ waarden met waardepeildatum 1 januari 2023 bekend zijn.
Begroting | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Totale heffing OZB | |||||
Eigenaars woningen | 4.000.369 | 4.004.740 | 4.146.153 | 4.254.615 | 4.357.948 |
Eigenaars niet-woningen | 1.126.301 | 1.119.947 | 1.167.030 | 1.197.550 | 1.234.217 |
Gebruikers niet-woningen | 747.393 | 754.267 | 771.210 | 788.222 | 798.222 |
Totale heffing OZB | 5.874.063 | 5.878.955 | 6.084.394 | 6.240.388 | 6.390.388 |
2. Forensenbelasting
Forensenbelasting wordt geheven van eigenaren van zogenaamde tweede woningen, waaronder de chalets op de campings Rijk van Batouwe in Kesteren en Resort Rivierendal in Ochten. Deze belasting is bedoeld om eigenaren van deze tweede woningen mee te laten betalen aan de gemeenschapsvoorzieningen in onze gemeente. De gedachte hierachter is, dat de eigenaren van deze tweede woningen een groot deel van het jaar in onze gemeente zijn en daarom ook gebruik maken van de gemeenschapsvoorzieningen. De heffing geldt alleen voor chalets in eigendom van natuurlijke personen, die niet in de gemeente Neder-Betuwe wonen. Zij moeten meer dan negentig dagen per jaar de beschikking hebben over een (gemeubileerde) woning voor zichzelf of voor hun gezin. De aanslag wordt opgelegd aan de eigenaar van de woning.
3. Verblijfsbelasting
Onder de naam 'verblijfsbelasting' wordt een directe belasting geheven voor het overnachten binnen de gemeente op campings, in hotels, pensions, bed & breakfast en dergelijke tegen vergoeding in enige vorm. Verblijfsbelasting is een algemene belasting die een gemeente kan heffen. Deze belasting geldt alleen voor personen die verblijven in een gemeente waar zij niet zijn ingeschreven. De ondernemer die de overnachting mogelijk maakt houdt een nachtregister bij en ontvangt op basis daarvan jaarlijks de aanslag voor de verblijfsbelasting.
In de kadernota was de opdracht opgenomen te onderzoeken hoe de opbrengst verhoogd kan worden. Hieruit is gebleken dat een verhoging van € 10.000 haalbaar geacht kan worden. Hiertoe is met ingang van 2023 het forfaitaire bedrag afgeschaft en is er in de eerste helft van 2023 een intensieve controle op de nachtverblijf verschaffende ondernemers uitgevoerd door Legitiem. Zodra die resultaten zijn verwerkt en de aanslagen zijn opgelegd zal blijken of de meeropbrengst ook te realiseren valt.
De toenemende inschrijvingen in de BRP door arbeidsmigranten bemoeilijken de voorgenomen meeropbrengst maar de inschrijvingen leveren daarentegen wel een vergoeding op in de algemene uitkering gemeentefonds.
4. Hondenbelasting
Onder de naam hondenbelasting wordt op basis van artikel 226 van de Gemeentewet een directe belasting geheven voor het houden van honden binnen de gemeente. De belasting wordt geheven op basis van het aantal honden dat iemand binnen de gemeente houdt. Er worden verschillende tarieven gehanteerd voor de eerste hond, de tweede en volgende honden en voor kennels. Jaarlijks wordt er een controle uitgevoerd op de aangifte van aanwezige honden.
5. Rioolheffing
Onder de naam rioolheffing wordt een recht geheven van de eigenaar van een eigendom van waaruit afvalwater direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd. De belasting wordt geheven met een vast bedrag per perceel. De rioolheffingen (inkomsten) moeten 100% kostendekkend en in balans zijn met de uitgaven. De heffing wordt jaarlijks bij de vaststelling van het tarief geïndexeerd op basis van de consumentenindex volgens het CBS. In 2023 is een onderzoek gestart naar de mogelijkheid van het toepassen van het beginsel 'de vervuiler betaalt'. Omdat de overgang naar een gebruikersheffing een complex proces is staat de uitvoering hiervan voor 2024 gepland.
Dit is verwerkt in het nieuwe Programma Riolering en Water Neder-Betuwe 2024-2028, dat in september 2023 aan uw raad is voorgelegd.
Berekening kostendekkendheid rioolheffing 2024 | |
Totaal opbrengsten (rechten) | 2.436.265 |
---|---|
Totaal kosten | 2.436.265 |
Dekkingspercentage | 100% |
6. Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven van huishoudens in de gemeente Neder-Betuwe die hun huishoudelijke afval moeten inzamelen, omdat hun perceel valt onder de Wet milieubeheer. De heffing geldt per perceel. De inzameling van huishoudelijke afvalstoffen, het vaststellen van de tarieven en het innen van de heffing wordt uitgevoerd op regionaal niveau (Avri / Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR)).
Afvalstoffenheffing | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Basistarief (voor iedereen gelijk) | 292,00 | 317,00 | 329,00 | 341,00 | 353,00 |
Variabel tarief (per keer) | |||||
- grijze container 140 liter | 4,67 | 4,67 | 4,67 | 4,67 | 4,67 |
- grijze container 240 liter | 8,00 | 8,00 | 8,00 | 8,00 | 8,00 |
- gft-container (140 en 240 liter) | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
- papiercontainer (140 en 240 liter) | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
- variabel tarief aanbieding 30ltr (hoogbouw) | 0,80 | 0,80 | 0,80 | 0,80 | 0,80 |
- variabel tarief aanbeiding 30ltr (laagbouw) | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
- container (140 en 240 liter) en zakken voor plastic verpakkingen en drinkpakken | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
- brengcontainers voor glas en blik, papier, textiel, incontinentie en luierafval | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
- extra container van 140 of 240 liter, bestemd voor bioafval (gft), plastic verpakkingen, drinkpakken, blik en papier (maximaal 2 containers per WOZ-object) | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
- extra container van 140 of 240 liter, bestemd voor restafval (maximaal 2 containers per WOZ-object) | 50,00 | 50,00 | 50,00 | 50,00 | 50,00 |
- extra container ongeacht het volume, per levering of voor het omwisselen van een toegangspas voor brengcontainers voor restafval naar een container voor restafval voor inwoners buitengebied | 35,00 | 35,00 | 35,00 | 35,00 | 35,00 |
- leveren van één extra brengcontainerpas bestemd voor restafval, incontinentie en luiercontainers (maximum van 2 afvalpassen per WOZ-object) | 15,00 | 15,00 | 15,00 | 15,00 | 15,00 |
- voorrijtarief voor aan huis ophalen van grof huishoudelijk afval | 20,00 | 20,00 | 20,00 | 20,00 | 20,00 |
- containerwisseling van 240 liter naar een 140 liter restafvalcontainer en van een 140 liter naar een 240 liter container voor gft, pdb of papier | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
- alle andere containerwisselingen per levering van 1 of meer containers | 35,00 | 35,00 | 35,00 | 35,00 | 35,00 |
- eenmalige containerwisseling uit het bestaande container pakket ongeacht volume, of eenmalig leveren van containers op aanvraag van een nieuwe bewoner van een WOZ-object. binnen twee maanden na verhuisdatum. | 5,00 | 5,00 | 5,00 | 5,00 | 5,00 |
- leveren op aanvraag van een extra pakket inzamelzakken voor de inzameling van Plastic verpakkingen, Drinkpakken en blik voor huishoudens in hoogbouw en stadscentra, per keer | 15,00 | 15,00 | 15,00 | 15,00 | 15,00 |
Gemiddelde tarief afvalstofheffing per betalende huisaansluiting* | 317,00 | 336,00 | 347,00 | 360,00 | 360,00 |
* Bron: AVRI begroting 2024 en meerjarenraming tm 2027 | |||||
* Basis- en variabel tarief vanaf 2023-2027 o.b.v. de tarieven 2024 worden eind 2023 vastgesteld. |
7. Lijkbezorgingsrechten
Op basis van een verordening worden rechten geheven voor het gebruik van de algemene begraafplaatsen en voor gemeentelijke diensten, die daarmee samenhangen. De aanvrager, gebruiker of begunstigde betaalt de rechten. Het Beleids- en beheerplan begraafplaatsen 2022 -2025 heeft geleid tot een toekomstbestendig begraafplaatsenbeleid. De kostendekkendheid komt, inclusief een indexering van de tarieven met 3,9% uit op 86%.
Berekening kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten 2024 | |
Totaal opbrengsten (rechten) | 273.835 |
---|---|
Totaal kosten | 318.928 |
Dekkingspercentage | 86% |
8. Marktgelden
Onder de naam marktgelden wordt een recht voor een marktstandplaats geheven, zoals bedoeld in de marktgeldverordening. Daaronder vallen ook de diensten, die de gemeente hiervoor verleent. Het recht wordt geheven aan de houder van de marktstandplaats.
Berekening kostendekkendheid marktgelden per 2024 | |
Totaal opbrengsten (rechten) | 3.551 |
---|---|
Totaal kosten | 4.712 |
Dekkingspercentage | 75% |
9. Leges
De naam leges staat voor veel verschillende rechten voor diensten door het gemeentebestuur. De aanvrager of degene voor wie de dienst is verleend, betaalt.
Uitgangspunt is dat de tarieven voor leges kostendekkend zijn, tenzij ze wettelijk zijn gemaximeerd of er een politieke keuze is gemaakt om ze lager vast te stellen.
In december 2023 worden de tarieven voor de Legesverordening 2024 vastgesteld. De kostendekkendheid van de leges over het belastingjaar 2024 per titel van de legesverordening is zoals onderstaand weergegeven vastgesteld. De tarieven van 2024 zijn met 3,9% geïndexeerd (met uitzondering van de wettelijke tarieven en enkele uitzonderingen). Zoals u kunt zien zijn de leges niet 100% kostendekkend. Dit heeft de maken met maximum tarieven die wettelijk zijn vastgesteld, zoals bij reisdocumenten en rijbewijzen of met gemaakte politieke keuzes zoals bijvoorbeeld bij de marktgelden.
Recapitulatie kostendekkendheid leges 2024 gemeente Neder-Betuwe | ||||
Totale kosten x € 1.000 | Opbrengsten x € 1.000 | Kostendekkend- | ||
Totaal | 2.105 | 1.721 | 82% | |
Hoofdstuk 1 | Algemene dienstverlening | 973 | 721 | 74% |
Paragraaf 1.1 | Burgerlijke stand | 266 | 168 | 63% |
Paragraaf 1.2 | Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | 276 | 246 | 89% |
Paragraaf 1.3 | Rijbewijzen | 113 | 115 | 102% |
Paragraaf 1.4 | Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens | 14 | 3 | 19% |
Paragraaf 1.7 | Overige publiekszaken | 37 | 19 | 52% |
Paragraaf 1.9 | Bijzondere wetten | 254 | 164 | 65% |
Paragraaf 1.11 | Kinderopvang | 12 | 6 | 52% |
Hoofdstuk 2 | Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning | 1.083 | 964 | 89% |
Paragraaf 2.2 | Voorfase | 213 | 70 | 33% |
Paragraaf 2.3 | Activiteiten met betrekking tot bouwwerken | 614 | 704 | 115% |
Paragraaf 2.4 | Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed | 3 | 4 | 121% |
Paragraaf 2.7 | Aanlegactiviteiten | 2 | 1 | 95% |
Paragraaf 2.8 | Overige activiteiten | 3 | 1 | 29% |
Paragraaf 2.9 | Maatwerkvoorschriften | 7 | 7 | 100% |
Paragraaf 2.11 | Overige tarieven | 109 | 109 | 100% |
Paragraaf 2.12 | Modaliteiten | 121 | 71 | 59% |
Paragraaf 2.13 | Vermindering | 11 | -4 | -33% |
Hoofdstuk 3 | Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2 | 49 | 36 | 73% |
Paragraaf 3.1 | Horeca | 10 | 8 | 76% |
Paragraaf 3.4 | Organiseren evenement of markt | 6 | 4 | 63% |
Paragraaf 3.5 | Standplaatsen | 8 | 6 | 73% |
Paragraaf 3.7 | In dit hoofdstuk niet benoemd besluit | 25 | 18 | 73% |