Ambities
2.1 Neder-Betuwe is een veilige gemeente om te wonen en te leven
2.1 Neder-Betuwe is een veilige gemeente om te wonen en te leven |
---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
Het gevoel van veiligheid wordt (samen met onze inwoners) versterkt | We werken integraal samen bij de uitvoering van de Kadernota Veiligheid 2023-2026. nieuw toegevoegd uit de kadernota veiligheid | 2023-2026 |
We ondersteunen initiatieven gericht op buurtpreventie. | continu | |
We volgen en vertalen het landelijke beleid ten aanzien van vuurwerk. Vooralsnog ontwikkelen we geen eigen beleid voor een vuurwerkverbod. | continu | |
We zetten ons in voor het behoud van de zondagsrust, onder andere ten aanzien van de openingstijden van winkels, het houden van evenementen en (infrastructurele) werkzaamheden. | continu | |
Het middelengebruik (alcohol, roken, drugs) onder onze (jonge) inwoners neemt af | We onderzoeken de mogelijkheden van de toepassing van het IJslands preventiemodel in onze gemeente. | afgerond |
We willen onze jeugd beschermen tegen middelengebruik door preventie en handhaving. | continu | |
We zetten in op betere naleving van leeftijdsgrenzen en openingstijden bij alcoholverstrekkers. | continu | |
Dit beleidsdoel draagt ook bij aan de realisatie van ambitie 5.2: Inwoners van Neder-Betuwe leven gezond en zijn vitaal | ||
Ondermijnende criminaliteit, uitbuiting en mensenhandel wordt voorkomen | We pakken productielocaties van verdovende middelen aan en bevorderen het bewustzijn van inwoners en ondernemers op signalen van (drugs)criminaliteit. | continu |
We verhogen de (digitale) weerbaarheid van onze samenleving. | continu | |
We werken samen met bedrijven om mensenhandel en arbeidsuitbuiting actief tegen te gaan. | continu |
Activiteiten 2024
Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2024.
We werken integraal samen bij de uitvoering van de Kadernota Veiligheid 2023-2026
De Kadernota Veiligheid 2023-2026 en de bijbehorende jaarplannen Veiligheid vormen de rode draad van de activiteiten die we uitvoeren in het kader van het Veiligheidsbeleid. De focus ligt met name op integrale samenwerking tussen de veiligheidspartners, de inzet van preventiemaatregelen en op beleidsontwikkeling met betrekking tot actuele prioriteiten op het gebied van ondermijning. Voor de inwoner betekent dit dat we met een duidelijker doel gaan communiceren over incidenten en risico's en dat we een duidelijker handelingsperspectief gaan bieden door te benoemen waar men signalen kan melden en waar men voor specifieke hulp terecht kan.
We willen onze jeugd beschermen tegen middelengebruik door preventie en handhaving
Uitvoeringsplan Preventie & Handhaving 2024
Uw raad heeft op 9 december 2021, in overeenstemming met de verplichting volgens de Alcoholwet, het Preventie- en handhavingsplan Alcohol gemeente Neder-Betuwe 2022-2024 vastgesteld. Jaarlijks werken we de doelen uit dit plan uit in een uitvoeringsplan met concrete acties en meetbare doelstellingen. In 2024 stellen we het uitvoeringsplan 2024 vast en voeren we het uit. Dit gebeurt in samenwerking met verschillende partners, waaronder de GGD, IrisZorg, jongerenwerk en de politie. Daarnaast werken we aan een nieuw Preventie- en handhavingsplan voor de jaren 2025-2027.
Inzet Jeugdboa
Uw raad heeft op 6 juli 2023 een motie aangenomen om een bijzondere opsporingsambtenaar aan te stellen specifiek voor onze jeugd. Doel van deze jeugdboa is het vervullen van een sleutelrol tussen jongerenwerk, jeugdcoördinator enerzijds en de politie anderzijds. In 2024 stellen wij een een jeugdboa aan voor deze opdracht.
We pakken productielocaties van verdovende middelen aan en bevorderen het bewustzijn van inwoners en ondernemers op signalen van (drugs)criminaliteit
Het bestrijden van ondermijnende criminaliteit doen we door:
- het uitvoeren van het beleid op grond van artikel 13b Opiumwet en het Regionaal Hennepconvenant waarmee we drugsproductie en -handel kunnen aanpakken.
- het vergroten van bewustzijn bij onze inwoners, ondernemers en bezoekers door hen mee te nemen in de actuele problematiek en ze aan te moedigen signalen te melden. Hierbij geven we extra aandacht aan de mogelijkheid om anoniem te melden (Meld Misdaad Anoniem);
- verhoging van gericht toezicht op straat door verschillende veiligheidspartners zoals boa’s, politie en overige toezichthouders;
- het uitvoeren van integrale controles;
- het integraal afpakken van crimineel vermogen.
We verhogen de (digitale) weerbaarheid van onze samenleving
We vertalen de uitkomsten van het rekenkameronderzoek naar ondermijning en de landelijke ontwikkelingen op het gebied van de aanpak van ondermijning naar een concreet plan van aanpak. Hierbij gaan we meer informatie inzetten en gaan we incidenten uit de praktijk als voorbeeld gebruiken om inwoners bewuster te maken van de risico's.
Ontwikkelingen voor 2024
Binnen dit begrotingsprogramma zijn er geen overige ontwikkelingen.
2.2 Inwoners van Neder-Betuwe kunnen vertrouwen op goede en tijdige hulp en ondersteuning van de hulpdiensten en BOA's
2.2 Inwoners van Neder-Betuwe kunnen vertrouwen op goede en tijdige hulp en ondersteuning van de hulpdiensten en BOA's |
---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
Bevordering van de openbare orde en veiligheid in Neder-Betuwe | We zetten in op optimale inzet van onze wijkagenten. | continu |
We evalueren jaarlijks de prioriteiten voor de inzet van de boa’s. | jaarlijks | |
Behoud van een goed functionerende (vrijwillige) brandweer | We zetten in op het behoud van de huidige korpsen en hun capaciteit. | continu |
We stimuleren het behoud van de jeugdbrandweer. | continu | |
Tijdige aanrijtijden en kwalitatief hoogwaardige ambulancedienst voor onze inwoners | We zetten in op betere aanrijtijden, binnen de normtijd van de ambulance. | continu |
Activiteiten 2024
Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2024.
We zetten in op optimale inzet van onze wijkagenten
Maandelijks voeren we zowel ambtelijke als bestuurlijke overleggen met onze veiligheidspartners, waaronder de wijkagenten. We bespreken de veiligheidscijfers, trends en ontwikkelingen. Aan de hand van deze overleggen bepalen wij de inzet van de betreffende veiligheidspartners voor de korte en lange termijn.
We zetten in op het behoud van de huidige korpsen en hun capaciteit
Dit doen we onder andere in een periodiek overleg met de brandweer. We bespreken dan gezamenlijk de mogelijke oplossingen en denken bijvoorbeeld mee bij het werven van eventuele nieuwe vrijwilligers.
We zetten in op betere aanrijtijden, binnen de normtijd van de ambulance.
Dit doen we door middel van het opvragen en bespreken van tussentijdse rapportages.
Ontwikkelingen voor 2024
Toekomstbestendige bevolkingszorg VRGZ
De systeemtesten van 2019 en 2021, maar ook incidenten en oefeningen, hebben laten zien dat de inrichting en de bezetting van bevolkingszorg in Gelderland-Zuid kwetsbaar is. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren te maken gehad met complexe en langdurige crises. De huidige gemeentelijke crisisorganisatie is hierop onvoldoende ingericht en voorbereid. Eind 2021 is een projectgroep gestart om te komen tot:
- een toekomstbestendige inrichting van de gemeentelijke crisisorganisaties die we naar behoefte flexibel kunnen inzetten op basis van de impact in de samenleving of de bestuurlijke behoefte;
- duidelijke en vastgelegde samenwerkingsafspraken tussen de gemeenten en veiligheidsregio als het gaat om de operationele voorbereiding, kwaliteit en kwantiteit van de kolommen bevolkingszorg en crisiscommunicatie.
De nieuwe inrichting van bevolkingszorg is opgenomen in het Regionaal Crisisplan 2024, dat we in december 2023 samen met een nieuwe samenwerkingsovereenkomst aanbieden aan het algemeen bestuur van de VRGZ.
Evaluatie Wet veiligheidsregio's
De Commissie evaluatie Wet veiligheidsregio’s heeft onderzocht in hoeverre de Wet veiligheidsregio’s (Wvr) bijdraagt aan de beheersing van risico’s voor burgers. Daarnaast is onderzocht hoe de aanpak van crises aansluit op de nieuwe trends in crises, crisisbeheersing en brandweerzorg. We hebben de adviezen van de Commissie evaluatie Wvr besproken met de betrokken partijen en zijn vertaald naar maatregelen. Er is een wetswijziging nodig om die maatregelen uit te kunnen voeren. Wanneer deze wet er komt is op dit moment nog onduidelijk. De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ) blijft nauw aangesloten bij de ontwikkelingen. Waar mogelijk vertalen we de ontwikkeling naar de brandweer en regionale crisisorganisatie.